dc.contributor.author | Elwerdotter, Tuva-Lill | |
dc.date.accessioned | 2019-01-28T08:07:21Z | |
dc.date.available | 2019-01-28T08:07:21Z | |
dc.date.issued | 2019-01-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/58769 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna uppsats är att undersöka om planerad och strukturerad kompositionstid kan vara gynnsamt för musikskaparen och underlätta produktion av vokalmusik. Centrala frågeställningar i mitt arbete är om planerad kompositionstid kan gynna den kreativa processen och om de två kompositionsuppläggen jag tagit fram, ”Sångimprovisation till förutbestämda ackord” och ”Text blir till sång”, kan vara gynnsamma för mitt musikskapande. Jag har prövat dessa två kompositionsupplägg
under hösten 2017 och våren 2018 och fört en processdagbok efter varje kompositionssession. Jag har kommit fram till att en planerad kompositionstid är mycket gynnsamt för mig och att den del jag kallar ”Inspirationsstund” har varit en nyckel för att försätta mig i ett skapande tillstånd. Min upplevelse av inspiration har förändrats. Jag har upptäckt att jag oftast kan
framkalla inspiration till att skapa musik när jag behöver. Jag har lärt mig att både låttextförfattande och improvisation av melodier kan vara bra utgångspunkter för att skriva ett stycke vokalmusik. Tidsbegränsning har också visat sig vara gynnsamt då jag haft lättare att fokusera på skapandet under en kortare period. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Vokalmusik | sv |
dc.subject | Komposition | sv |
dc.subject | Text | sv |
dc.subject | Improvisation | sv |
dc.subject | Inspiration | sv |
dc.subject | Kreativitet | sv |
dc.title | Vem kan skriva för utan vind. En studie i att komponera vokalmusik utifrån textförfattande och sångimprovisation | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |