”Man har en yrkesroll och sen har man en privatperson”: En intervjustudie med lärare som arbetar med flyktingbarn i asylprocesser
Abstract
Följande intervjustudie undersöker studiehandledares erfarenheter och upplevelser av sin arbetssituation när de arbetar med flyktingbarn i asylprocesser. Sju lärare har intervjuats utifrån semistrukturerad intervjumetod. En tematisk analys utfördes och följande teman identifierades: lärare i omsorgsarbete vilket beskriver informanternas omsorgsarbete och upplevelse av förändrad yrkesroll ; dilemman i mötet med den andre vilket beskriver de etiska och juridiska dilemman som följer av balansgången mellan olika mål och behov, samt gränsdraganden och strategier avseende det personliga engagemanget för eleverna; egna lösningar och förslag vilket beskriver informanternas egna lösningar och de förslag de har på hur arbetet kan utvecklas. Resultaten tyder på att lärare som arbetar med barn i asylprocesser har unika erfarenheter som bör uppmärksammas.
Degree
Student essay