Hur upplever och hanterar vårdenhetschefer relationen mellan ledarskap och sjuksköterskeroll?
How do nurse manager’s experience and handle the relationship between their leadership and nursing?
Abstract
Syfte: Att belysa hur vårdenhetschefer erfar och hanterar relationen mellan sjuksköterskerollen och chefsrollen.
Bakgrund: Att vara sjuksköterska och chef kan innebära en särskild utmaning när sjuksköterskans vårdande perspektiv följer med in i chefskapet och påverkar relationen till medarbetarna. År 2014 genomfördes en första studie med syfte att beskriva vårdenhetschefers erfarenheter av konflikter på arbetsplatsen. Studiens resultat visar att vårdenhetschefer tycks vara omedvetna om vilken betydelse deras tidigare sjuksköterskeroll har för deras nuvarande chefsroll. En kompletterande studie genomfördes därför 2017, i syfte att få ökad kunskap om hur chefer resonerar kring sitt ledarskap i relation till sjuksköterskeprofessionen.
Metod: En kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer och induktiv ansats. Data från sju individuella intervjuer och två fokusgruppsintervjuer med sammanlagt nio deltagare, samtliga sjuksköterskor med förordnande som första linjens chefer, analyserades.
Resultat: Resultatet visar att sjuksköterskor i ledande befattning var medvetna om rollernas olikheter och osäkra på det egna förhållningssättet i chefsrollen ställt i relation till tidigare sjuksköterskeroll, vilket visade sig vid konflikthantering. Sjuksköterskekompetensen beskrevs vara en bra grund för ledarskapet men det fanns en ambivalens till hur mycket av sjuksköterskerollen som fick vara kvar i chefsrollen.
Slutsats: Sjuksköterskor som första linjens chefer reflekterar över och diskuterar den rollkonflikt som kan uppstå. Däremot tycks de vara omedvetna om hur omvårdnadsteori kan inkluderas i och stärka ledarskapet.
Implikationer för sjuksköterskans ledarskap: Redan i grundutbildningen till sjuksköterska bör det ingå utbildning och reflektion kring det vårdande perspektivet i relation till ledarskapet. Chefer ska erbjudas utbildning och stöd inriktad på sjuksköterskans roll som chef. När omvårdnadsteori och ledarskap integreras skapas förutsättningar för att leda en god vård med fokus på patientsäkerhet och arbetsmiljö.
Degree
Student essay
Other description
Aim: To illustrate how First Line Nurse Managers (FLNM) experience and handle the relationship between being a FLNM and being a Registered Nurse. Background: Being a FLNM and a Registered Nurse could represent a particular challenge, when the nurse's caring perspective is integrated into the management role. Method: A qualitative interview study with semistructured interviews. Data from seven individual interviews and two focus group interviews with a total of nine participants were analyzed. Results: The results showed that FLNM were aware of the differences in the roles and uncertain of the relation to their previous nursing role. Nursing skills were described as a good foundation for leadership, but there was an ambivalence regarding how nursing may influence the leadership. Conclusion: Nurses as FLNM appeared to be unsure of how nursing could be included in, and strengthen their leadership. Implications for Nursing Management: In the undergraduate program for nurses, education and reflection about the caring perspective in relation to leadership should be included.
View/ Open
Date
2019-02-01Author
Lundmark, Cecilia
Widin Dahlström, Sara
Keywords
Nursing management
role
first line nurse manager
role conflict
leadership
Language
eng