Visa enkel post

dc.contributor.authorFalkenberg, Julia
dc.date.accessioned2019-02-01T14:49:03Z
dc.date.available2019-02-01T14:49:03Z
dc.date.issued2019-02-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58859
dc.description.abstractSyfte: Studien syftar till att öka förståelsen för vilka förutsättningar professionsutvecklande styrmedel inom skolan, i detta fall förstelärarreformen, kräver för att vara framgångsrika och uppfylla de politiskt uppsatta målen. Den syftar även till att öka förståelsen för hur olika förutsättningar hänger ihop med varandra och med att implementera en professionsutvecklande policy inom skolan. Teori: Bo Rothsteins implementeringsteori om förutsättningar på beslutsnivå, implementeringsnivå och legitimitet samt Lennart Lundquists teori om närbyråkraternas vilja, kunna och förstå . Metod: Dokumentstudie av politiska dokument i beslutskedjan, som promemoria, proposition, remissvar, motioner och lagtext samt intervjustudie av rektor, förstelärare och lärare på gymnasie- samt grundskola. Resultat: En del starka och en del svagare förutsättningar för att förstelärarreformen ska vara framgångsrik kan identifieras. Reformen har tillåtit ett mycket stort handlingsutrymme åt lokal nivå vilket inneburit möjlighet till situationsanpassning men även svårigheter.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectimplementeringsteorisv
dc.subjectnärbyråkratersv
dc.subjectförstelärarreformensv
dc.titleStatushöjande styrmedel inom skolan. En studie om förstelärarreformens förutsättningar att lyckassv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Public Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Förvaltningshögskolanswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post