• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Faktorer som påverkar implementeringen av individuella utvecklingsplaner.

Sammanfattning
Bakgrund och syfte Vi har tidigare under vår utbildning gjort ett fördjupningsarbete om den praktiska tillämpningen av individuella utvecklingsplaner (IUP) på tre särskolor. Undersökningen visade bland annat att det fanns skillnader mellan skolorna i hur man tolkade de statliga riktlinjerna. Dessa olikheter väckte vårt intresse för att undersöka vilka faktorer som påverkar införandet av IUP. Syftet med arbetet blev därför att undersöka implementeringen av IUP på nationell och lokal nivå. Metod Insamlandet av data har skett med hjälp av kvalitativa forskningsintervjuer. Undersökningsgruppen bestod av sex pedagoger; rektor, lärare och förskollärare på tre skolor. Det bearbetade materialet redovisades och sammanfattades med utgångspunkt i våra intervjufrågor. Vi har kontaktat personal på skolutvecklingsenhet och skolverket för att få information om vilka dokument som ligger till grund för de allmänna råden för IUP. Resultat Resultatet av vår studie visade att faktorer som påverkade hur implementeringen av IUP har genomförts var beroende av rektors inställning och initiativförmåga till utvecklingsarbetet. Förändringsarbeten har inte sett likadant ut på alla skolor, detta beror bland annat på att skolorna har olika förutsättningar och behov men också på de olika skolkulturerna. Alla skolor i undersökningen anser att de statliga riktlinjer som föregått införandet har varit och är alltför oklara.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/588
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-48.pdf (441.0Kb)
Datum
2006
Författare
Skantz, Magnus
Golinski-Willén, Maria
Nyckelord
Individuella utvecklingsplaner
implementering
statlig styrning
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-48
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV