IUP – konsekvenser för lärare i praktiken.
Abstract
Abstract
Arbetets titel: IUP – konsekvenser för lärare i praktiken.
Arbetets art: Examensarbete om 10 poäng, 51-60 p, i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet.
Författare Lukas Ludvigsson, Mikael Hansson
Handledare Carl E Olivestam
Tidpunkt Vårterminen 2006
Bakgrund Regeringens mål med IUP är att skolan i större utsträckning skall arbeta mot målen i läroplanen och kursplanerna. Anledningen till att IUP infördes var att regeringen ville nå en högre måloriente-ring, enligt läroplanen, i arbetet med eleverna.
Syfte Vi har gjort en undersökning om vilka konsekvenser införandet av IUP har haft för lärare i undervisningen, baserat på deras egna åsikter. Vi har även undersökt vilka praktiska konsekvenser IUP har haft för lärarnas dagliga arbete, och vad de tycker om detta.
Material och Metod Vår uppsats är baserad på material i form av litteratur om IUP, samt resultat från en undersökning. Som metod har vi valt att använda oss av en kvantitativ enkät genomförd med lärare som arbetar med IUP.
Slutsatser Lärarna är i det stora hela positiva till införandet av IUP. Däremot anser de att det krävs mer tid för dem att arbeta med de individuella utvecklingsplanerna. Majoriteten av lärarna ansåg också att arbetsbelastningen har ökat jämfört med tidigare arbetssätt samt att arbetet med IUP kräver mer resurser än tidigare.
En klar majoritet av lärarna anser också att införandet av IUP innebär en ökad kontakt med föräldrarna, vilket de tycker är positivt för elevernas utveckling.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Hansson, Mikael
Ludvigsson, Lukas
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-49
Language
swe