• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IUP – konsekvenser för lärare i praktiken.

Sammanfattning
Abstract Arbetets titel: IUP – konsekvenser för lärare i praktiken. Arbetets art: Examensarbete om 10 poäng, 51-60 p, i det allmänna utbildningsområdet för lärarprogrammet. Författare Lukas Ludvigsson, Mikael Hansson Handledare Carl E Olivestam Tidpunkt Vårterminen 2006 Bakgrund Regeringens mål med IUP är att skolan i större utsträckning skall arbeta mot målen i läroplanen och kursplanerna. Anledningen till att IUP infördes var att regeringen ville nå en högre måloriente-ring, enligt läroplanen, i arbetet med eleverna. Syfte Vi har gjort en undersökning om vilka konsekvenser införandet av IUP har haft för lärare i undervisningen, baserat på deras egna åsikter. Vi har även undersökt vilka praktiska konsekvenser IUP har haft för lärarnas dagliga arbete, och vad de tycker om detta. Material och Metod Vår uppsats är baserad på material i form av litteratur om IUP, samt resultat från en undersökning. Som metod har vi valt att använda oss av en kvantitativ enkät genomförd med lärare som arbetar med IUP. Slutsatser Lärarna är i det stora hela positiva till införandet av IUP. Däremot anser de att det krävs mer tid för dem att arbeta med de individuella utvecklingsplanerna. Majoriteten av lärarna ansåg också att arbetsbelastningen har ökat jämfört med tidigare arbetssätt samt att arbetet med IUP kräver mer resurser än tidigare. En klar majoritet av lärarna anser också att införandet av IUP innebär en ökad kontakt med föräldrarna, vilket de tycker är positivt för elevernas utveckling.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/589
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-49.pdf (455.8Kb)
Datum
2006
Författare
Hansson, Mikael
Ludvigsson, Lukas
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-49
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV