Show simple item record

dc.contributor.authorLundahl, Nike
dc.date.accessioned2019-02-07T10:10:15Z
dc.date.available2019-02-07T10:10:15Z
dc.date.issued2019-02-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58970
dc.description.abstractSyfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida maskulinitet går att identifiera som överordnad norm inom barnunisexmode. Teori: Genusteori och semiotik Metod: Kvalitativ bildanalys Material: 12 stycken bilder från Polarn O. Pyret, 8 stycken bilder från Civiliants och 28 stycken bilder från Mini Rodini Resultat: Studien visade att maskulinitet går att identifiera som överordnad norm inom de tre analyserade unisexföretagen. Detta resultat redovisas genom att maskulinitet som överordnad roll och femininitet som underordnad roll, är ett återkommande tema inom kampanjbilderna. Könsstereotypa framställningar i form av egenskaper och aktiviteter är frekvent förekommande i kampanjbilderna i form av porträtteringen av “den söta passiva flickan” och “den tuffa aktiva pojken”. Genusöverskridningar skedde främst av flickor, och mer sällsynt av pojkar.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMKVC1066sv
dc.subjectUnisex, Genusneutralitet, Genussystem, Maktförhållanden, Maskulinitet, Femininitet, Barnkläder, Stereotyper, Könsstereotyper.sv
dc.titleNågot för alla, eller allt för en? - En kvalitativ bildanalys om maktstrukturer och könsstereotyper i svensk barnunisexreklamsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record