• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Screening av räknefärdigheter - En kommunövergripande studie om hur matematiklärare uppfattar ett standardiserat räknefärdighetstest (RMAT)

Abstract
Annika Fredén och Lisa Glans Abstract Examensarbete 15 hp Speciallärarprogrammet inriktning matematik SLP 610 Avancerad nivå HT 2018 Handledare: Susy Forsmark Examinator: Joanna Giota Rapport nr: HT18-2910-266-SLP610 Nyckelord: bedömning, kartläggning, dilemma, matematiksvårigheter _____________________________________________________________________ Syfte och frågeställningar Syftet med examensarbete var att göra en kommunövergripande studie kring ett finskt standardiserat kartläggningsmaterial i räknefärdighet, Raw Mathematic Achivement Test (RMAT), med elever i årskurs 5. Studien ämnade undersöka om detta kartläggningsmaterial som genomförs på tio minuter kan underlätta för lärare att hitta och kartlägga elever i matematiksvårigheter. Frågorna vi ställde oss var : • Hur uppfattar lärarna kartläggningsmaterialet RMAT? • Hur reagerar eleverna på testet enligt lärarna? • Hur kan RMAT stödja lärarna att kartlägga elever i matematiksvårigheter? Teori Studien var en kvalitativ studie. Den forskningsansats som arbetet är grundat på är hermeneutik, då det handlade om lärarnas uppfattningar kring ett specificerat fenomen, det vill säga ett test av räknefärdighet, Raw Mathematic Achivement Test, RMAT. Som teoretisk utgångspunkt användes de specialpedagogiska perspektiven. Metod Studien genomfördes i en medelstor kommun i Västra Götaland. För att undersöka frågorna ovan har kommunens matematiklärare genomfört testet med elever i årskurs 5, cirka 300 elever. Därefter har lärarna intervjuats i form av ostrukturerade intervjuer i fokusgrupper som spelats in, transkriberats och analyserats. Resultat I studien har det framkommit att matematiklärarna i årskurs 5 uppfattar kartläggningsmaterialet RMAT som ett bra komplement till kommunens screeningplan i matematik. RMAT är utformat för att upptäcka elever som läraren misstänker inte hunnit utveckla tillräckliga kunskaper i räkning i förhållande till sin ålder eller till den unde
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59003
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_59003_1.pdf (263.5Kb)
Date
2019
Author
Annika, Fredén,
Lisa, Glans,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV