Show simple item record

dc.contributor.authorAnnika, Fredén,sv
dc.contributor.authorLisa, Glans,sv
dc.date.accessioned2019-02-07T14:39:16Z
dc.date.available2019-02-07T14:39:16Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59003
dc.description.abstractAnnika Fredén och Lisa Glans Abstract Examensarbete 15 hp Speciallärarprogrammet inriktning matematik SLP 610 Avancerad nivå HT 2018 Handledare: Susy Forsmark Examinator: Joanna Giota Rapport nr: HT18-2910-266-SLP610 Nyckelord: bedömning, kartläggning, dilemma, matematiksvårigheter _____________________________________________________________________ Syfte och frågeställningar Syftet med examensarbete var att göra en kommunövergripande studie kring ett finskt standardiserat kartläggningsmaterial i räknefärdighet, Raw Mathematic Achivement Test (RMAT), med elever i årskurs 5. Studien ämnade undersöka om detta kartläggningsmaterial som genomförs på tio minuter kan underlätta för lärare att hitta och kartlägga elever i matematiksvårigheter. Frågorna vi ställde oss var : • Hur uppfattar lärarna kartläggningsmaterialet RMAT? • Hur reagerar eleverna på testet enligt lärarna? • Hur kan RMAT stödja lärarna att kartlägga elever i matematiksvårigheter? Teori Studien var en kvalitativ studie. Den forskningsansats som arbetet är grundat på är hermeneutik, då det handlade om lärarnas uppfattningar kring ett specificerat fenomen, det vill säga ett test av räknefärdighet, Raw Mathematic Achivement Test, RMAT. Som teoretisk utgångspunkt användes de specialpedagogiska perspektiven. Metod Studien genomfördes i en medelstor kommun i Västra Götaland. För att undersöka frågorna ovan har kommunens matematiklärare genomfört testet med elever i årskurs 5, cirka 300 elever. Därefter har lärarna intervjuats i form av ostrukturerade intervjuer i fokusgrupper som spelats in, transkriberats och analyserats. Resultat I studien har det framkommit att matematiklärarna i årskurs 5 uppfattar kartläggningsmaterialet RMAT som ett bra komplement till kommunens screeningplan i matematik. RMAT är utformat för att upptäcka elever som läraren misstänker inte hunnit utveckla tillräckliga kunskaper i räkning i förhållande till sin ålder eller till den undesv
dc.language.isosvsv
dc.titleScreening av räknefärdigheter - En kommunövergripande studie om hur matematiklärare uppfattar ett standardiserat räknefärdighetstest (RMAT)sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record