Show simple item record

dc.contributor.authorKihlberg, Susannesv
dc.contributor.authorSundlöf, Jennysv
dc.date.accessioned2019-02-07T14:39:16Z
dc.date.available2019-02-07T14:39:16Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59005
dc.description.abstractResultatet av vår studie visade att det finns en samsyn kring elevhälsans uppdrag men att begreppen hälsofrämjande och förebyggande definieras olika och även upplevs svåra att särskilja. Skolornas värdegrundsarbete lyftes som den mest centrala och viktigaste delen i det hälsofrämjande arbetet. Även vikten av det salutogena perspektivet betonades samt arbetet med att göra skolans lärmiljöer mer tillgängliga, att anpassa lärmiljön utifrån eleven vilket kan kopplas till det relationella perspektivet. En stor del av det förebyggande arbetet visade sig bestå av de utredningar, anpassningar och särskilt stöd som görs kring elever i behov av särskilt stöd. Även handledning, samtal med elever samt skapandet av goda relationer ansågs som viktiga områden i det förebyggande arbetet. Studiens resultat visade att samtliga respondenter poängterar rektorns viktiga roll och ansvar i att leda och fördela det hälsofrämjande och förebyggande arbetetsv
dc.language.isosvsv
dc.titleELEVHÄLSANS UPPDRAG En studie om hur elevhälsans olika professioner ser på sitt uppdrag att arbeta hälsofrämjande och förebyggandesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik och specialpedagogiksv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record