ELEVHÄLSANS UPPDRAG En studie om hur elevhälsans olika professioner ser på sitt uppdrag att arbeta hälsofrämjande och förebyggande
Sammanfattning
Resultatet av vår studie visade att det finns en samsyn kring elevhälsans uppdrag men att begreppen hälsofrämjande och förebyggande definieras olika och även upplevs svåra att särskilja. Skolornas värdegrundsarbete lyftes som den mest centrala och viktigaste delen i det hälsofrämjande arbetet. Även vikten av det salutogena perspektivet betonades samt arbetet med att göra skolans lärmiljöer mer tillgängliga, att anpassa lärmiljön utifrån eleven vilket kan kopplas till det relationella perspektivet. En stor del av det förebyggande arbetet visade sig bestå av de utredningar, anpassningar och särskilt stöd som görs kring elever i behov av särskilt stöd. Även handledning, samtal med elever samt skapandet av goda relationer ansågs som viktiga områden i det förebyggande arbetet. Studiens resultat visade att samtliga respondenter poängterar rektorns viktiga roll och ansvar i att leda och fördela det hälsofrämjande och förebyggande arbetet
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019Författare
Kihlberg, Susanne
Sundlöf, Jenny
Språk
sv