Särskilt begåvade elever: En kritisk diskursanalys av Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever
dc.contributor.author | Bengtsson, Åse | sv |
dc.contributor.author | Kylhov, Emma | sv |
dc.date.accessioned | 2019-02-07T14:39:17Z | |
dc.date.available | 2019-02-07T14:39:17Z | |
dc.date.issued | 2019 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/59011 | |
dc.description.abstract | Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Alli Klapp Examinator: Göran Söderlund Rapport nr: HT18-2910-285-SPP610 Nyckelord: Särskild begåvning; Stödmaterial; Diskurs Syfte: Syftet med denna studie är att belysa vilka innebörder som Skolverkets stödmaterial tilldelar särskilt begåvade elever utifrån hur innehållet är konstruerat och hur de särskilt begåvade eleverna framställs. Med utgångspunkt i syftet utgår studien utifrån följande frågeställningar: ● Hur beskrivs särskilt begåvade elever i Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever? Vilka diskurser framkommer på textnivå? ● Hur skrivs de särskilt begåvade elevernas behov fram i Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever i den diskursiva praktiken? Teori & metod: Utgångspunkten för studiens teoretiska ansats är socialkonstruktivismen vilken diskursanalys som forskningsteori kan anses grundas på. Utifrån kritisk diskursanalys som metod behandlas studiens empiri: Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever. Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever består av 11 delar som tillsammans utgör en helhet. Stödmaterialet har tagits fram på uppdrag av regeringen med syfte att förbättra skolors arbete med att främja särskilt begåvade elevers lärande och kunskapsutveckling. Studien behandlar hur språket i Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever beskriver de särskilt begåvade eleverna och därmed konstruerar uppfattningar om dem. Resultatet har analyserats utifrån texten med fokus på hur särskilt begåvade elever beskrivs. Resultatet har även granskas utifrån en analys av den diskursiva praktiken. Det innebär en analys av hur Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever konsumeras och produceras. Resultat: Resultatet av studien är att diskursen om särskilt begåvade elever som den framkommer i Skolverkets stödmaterial är mångtydig med flertalet tolkningsmö | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Särskilt begåvade elever: En kritisk diskursanalys av Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |