• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

HUND I SKOLAN UR ETT ELEVHÄLSOPERSPEKTIV: En forskningsöversikt

Sammanfattning
Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet / SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Sofie Gustafsson Examinator: Göran Söderlund Rapport nr: HT18-2910-286-SPP610 Nyckelord: anknytningsteori, human-animal interaction, motivation, elevhälsa, oxytocin, hund, animal assisted activity, animal assisted intervention, specialpedagogik, särskilt stöd Syfte: Det övergripande syftet med vårt arbete var att skapa en forskningsöversikt över aktuell och internationellt publicerad forskning kring hund i skolan. Förhoppningen var att få svar på om det i aktuell forskning fanns tillräckligt med belägg som stödjer ett arbetssätt där hund involveras i skolan. Meningen var också att forskningsöversikten skulle kunna användas som ett underlag för beslutsfattande och organisation kring åtgärder som rör hund i skolan på praktisk nivå. Den övergripande forskningsfrågan var: Vad säger det aktuella forskningsfältet om hund i skolan ur ett elevhälsoperspektiv? Teori: Den vetenskapsteoretiska utgångspunkt som legat till grund för studien är positivism. Övriga teorier som studien behandlar är anknytningsteori, human-animal interaction (HAI) samt motivationsteori. Metod: Metoden som använts var en systematisk litteraturöversikt. Resultat: Resultatet av studien visade att det finns stöd i vetenskapliga artiklar för ett arbetssätt med hund i skolan utifrån ett elevhälsoperspektiv. Nyckelfaktorer var minskad stress till följd av höjd oxytocinhalt, förbättrat socialt samspel, förbättrad läsförmåga och ökad inre motivation. Elevernas kognitiva och socioemotionella lärande främjades såväl som fysisk och psykisk hälsa. Vikten av att utbildade hundekipage (hund och hundförare) som är testade beträffande lämplighet och kompetens framkom. Negativa effekter till följd av allergi, rädslor samt kulturella aspekter på hund har tagits i beaktande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/59012
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_59012_1.pdf (624.5Kb)
Datum
2019
Författare
Björndell, Pernilla
Odobasic, Maja
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV