dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att bidra med forskning om förskolechefers erfarenheter och syn på
förskollärararyrkets specifika kompetenser, yrkesidentitet, samt om lärarlegitimationen har
bidragit till en förhöjd status. Med detta som utgångspunkt tyckte vi att det skulle vara intressant
att undersöka förskolläraryrket i relation till professionsteorin, för att se om förskolläraryrket kan
definieras som en profession. Detta utfördes med hjälp av begreppen kompetens, status och
autonomi.
Resultatet av studien baseras på kvalitativa intervjuer av fem förskolechefer.
Förskolecheferna i studien anser att förskollärarna har de övergripande ansvaret över de
pedagogiska innehållet, eftersom de besitter de didaktiska kunskaperna som behövs för att se den
pedagogiska processen. Studien visar också hur förskolecheferna hävdar att förskollärarna
behöver bli bättre på att profilera sin yrkesidentitet och sina kunskaper för samhället.
Förskolecheferna menar att finns en okunskap om vad förskolan är till för, vilket påverkar att
statusen på yrket inte ökar, trots införandet av legitimation. Legitimationens påverkan på statusen
är tvetydig. En del anser att den stärkt statusen, andra menar att den är för ny och har en otydlig
innebörd. I resultatet syns flera faktorer som påvisar att förskolläraryrket kan ses som en
profession. Däremot måste yrket uppnå en högre status och högre autonomi för att kunna
likställas helt med professionsteorin. En koppling görs istället till semiprofession, en lägre grad av
profession. | sv |