Hur konsumtionen digitaliseras
Texter från forskningsprojektet Digcon - Digitaliseringen av konsumtionskulturen
Abstract
Digital teknik håller radikalt på att förändra vår konsumtionskultur. Appar, QR-koder och ständigt mer avancerade mobiltelefoner, samt de digitala spår användningen av dem lämnar efter sig skapar nya konsumtionsbeteenden, nya metoder för marknadsföring och försäljning av produkter, men också nya metoder för forskare att studera konsumtionsmönster. De omformar även vilka vi är som konsumenter. Att forska om den här omvandlingen innebär att undersöka tekniken i sig, de som tillverkar den, de som marknadsför den liksom de som använder den.
I forskningsprojektet Digcon – Digitaliseringen av konsumtionskulturen, har forskare från Sverige och Frankrike undersökt olika aspekter av digitalisering och konsumtion. Vilka betydelser har digitala verktyg och apparater i människors vardagsliv och hur förändrar de konsumtionsmönster? Hur påverkar digitaliseringen vad det innebär att vara konsument och hur en konsument uppfattas vara. Hur omformas förståelser av kön, till exempel genom uppkomsten av modebloggar och modeappar? Vilka möjligheter till etisk konsumtion skapas genom digital teknik och vilken etik är det som skapas? I den här rapporten har vi samlat populärvetenskapliga texter från forskningsprojektet.
Digcon bedrivs vid Centrum för konsumtionsvetenskap och Centre for retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, Handelshögskolan i Stockholm och Université Tolouse II, Frankrike.
Publisher
Centrum för konsumtionsvetenskap
Collections
View/ Open
Date
2019-02Editor
Petersson McIntyre, Magdalena
Keywords
konsumtion
digitalisering
Publication type
report
ISBN
9789197464277
Language
swe