Show simple item record

dc.contributor.authorForsblad, Linnéa
dc.contributor.authorGrahn, Cecilia
dc.date.accessioned2019-02-16T12:57:04Z
dc.date.available2019-02-16T12:57:04Z
dc.date.issued2019-02-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59235
dc.description.abstractSyfte: Syftet med vår studie var att undersöka erfarenheter hos lärare i förskoleklass respektive årskurs 1 gällande övergången mellan dessa verksamheter. Vi ville ta reda vilka medierande redskap och faktorer som påverkar övergången. Teori: Vi ville utifrån den sociokulturella teorins tankar om medierande redskap undersöka övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. Medierande redskap är ett centralt begrepp inom nämnda teori. I uppsatsen försökte vi ta reda på om övergången med medierande redskap fungerade som stöd för elever och lärare att förstå sammanhanget. Metod: Vår studie har haft en kvalitativ inriktning. Vi intervjuade sex verksamma lärare då vi ville undersöka deras erfarenhet av övergången mellan förskoleklass och årskurs 1. Dessa intervjuer analyserades utifrån en fenomenografisk metod i fyra steg för att finna samband, olikheter och faktorer som påverkar övergången. Resultat: Resultatet visade att om övergången ska fungera optimalt med stöd av medierande redskap, alltså förmå att förmedla information för inblandade elever och lärare så de förstår sammanhanget, var vissa faktorer av största vikt. Dessa faktorer visade sig vara tid, samverkan och kontinuitet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesHT18 IPS LAU927:4sv
dc.subjectövergångarsv
dc.subjectkontinuitetsv
dc.subjectsamverkansv
dc.subjectförskoleklasssv
dc.subjectmedierande redskapsv
dc.titleÖVERGÅNG I PRAKTIKEN En intervjustudie av sex lärares erfarenheter av övergången mellan förskoleklass och årskurs 1sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record