Elever i matematiksvårigheter - åtta lärares uppfattningar om det förebyggande och efterbyggande arbetet
Sammanfattning
Abstrakt
Arbetets titel: Elever i matematiksvårigheter - åtta lärares uppfattningar om det förebyggande
och efterbyggande arbetet
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik
Arbetets art: Examensarbete i det allmänna utbildningsområdet inom lärarprogrammet
Författare: Helena Fredriksson och Josephine Mellqvist
Rapportnummer: VT06-2611-61
Tidpunkt: Vårterminen 2006
Inledning: Som lärare bör man ha kunskap i att arbeta förebyggande mot att elever får
svårigheter i matematik för att det inte skall uppstå allt för stora problem för eleverna i ämnet.
Man bör även ha med sig hjälpmedel samt tankar om hur man arbetar med de elever som har
svårigheter i matematik.
Syfte: Syftet med examensarbetet är att undersöka åtta lärares uppfattning om hur de arbetar
förebyggande och efterbyggande med elever i matematiksvårigheter samt vilken
undervisningsansats de använder sig av.
Bakgrund: I Läroplanen (Lpo94) påpekas att skolan har ansvar för att alla elever efter
genomgången grundskola behärskar grundläggande matematiskt tänkande och kan tillämpa
det i vardagslivet. Det står även att läraren skall utgå från varje enskild individs behov,
förutsättningar, erfarenheter och tänkande, stimulera, handleda samt ge särskilt stöd till elever
med svårigheter.
Metod: Intervjuer genomfördes med åtta lärare i grundskolan för att ta reda på hur lärarna
uppfattar att de arbetar med elever i matematiksvårigheter. Intervjuerna är
innehållsanalyserade och tidigare forskning har studerats.
Resultat: Sju av de åtta intervjuade lärarna använde sig i stor utsträckning av konkret arbete
och menar att det fungerar förebyggande mot matematiksvårigheter. Det kan visa att det är ett
bra preventivt arbetssätt för att förhindra att elever får svårigheter i matematik. Vid det
efterbyggande arbetet tolkades av svaren från intervjuerna att konkret material var användbart
även här. Det ansågs även värdefullt för undervisningen att eleven skall få tid för sitt lärande
samt att, som lärare, ha en resurslärare tillgänglig.
Någon koppling fanns inte mellan lärarnas undervisningsansats och det arbetssätt lärarna
använde sig av vid det förebyggande och efterbyggande arbetet med elever i
matematiksvårigheter.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Fredriksson, Helena
Mellqvist, Josephine
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-61
Språk
swe