Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Helena
dc.contributor.authorNordh, Emmelie
dc.date.accessioned2006-07-04T12:08:12Z
dc.date.available2006-07-04T12:08:12Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/595
dc.description.abstractAbstract Titel: Laborativ matematik- en intervjustudie med ett antal lärare om deras uppfattning om laborativ matematik. Författare: Emmelie Nordh, Helena Karlsson Typ av arbete: Examensarbete 10 p Handledare: Per-Olof Bentley Examinator: Thomas Lingefjärd Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Datum: Juni 2006 Syfte Syftet med studien är att undersöka elva lärares uppfattningar om den laborativa matematikundervisningens roll samt hur dessa lärare går tillväga i sin matematikundervisning. Bakgrund Under vår studietid och med anledning till vårt kommande arbete som lärare har vi ofta funderat på hur vi på bästa sätt ska hantera och utforma matematiklektionerna. Vårt intresse väcktes under vår verksamhetsförlagda del av utbildningen, då man såg att matematiken inte hade förändrats så mycket sedan man själv gick i skolan. Vi var intresserade av att genom intervjuer med lärare få ytterligare kunskap om lärare syn på laborativa matematiken och utifrån det själva skaffa oss en uppfattning om hur vi i framtiden som lärare kan förhålla oss till matematikundervisningen. För att söka svar på dessa frågor har vi genomfört en litteraturstudie och en kvalitativ intervjustudie med tolv lärare som arbetar i förskoleklass upp till årskurs 6. Våra frågeställningar har bland annat varit: Vad innebär laborativ matematik i skolan?, Hur beskriver några lärare sin undervisning och vad har de för syn på matematik. Metod För att få svar på våra frågor gjorde vi en litteraturstudie och en empirisk studie i form av intervjuer. Vi valde en kvalitativ intervjustudie. Inom den kvalitativa metodiken valde vi sedan att utföra undersökning inom den fenomenografiska ramen. Där vi studerade variationen i lärares sätt att se på laborativ matematik. Resultat och diskussion Resultatet av vår undersökning visar att det finns skillnader mellan hur lärare beskriver laborativ matematik och vad de använder för material. De flesta lärare tyckte att laborativ matematik är viktigt att jobba med i skolan och att använda sig av naturen och olika material. Studien visade att laborativ matematik har en vid innerbörd och att förskoleklasserna använder sig mycket av laborativ matematik på olika sätt. I skolan försöker man också att använda det men där menar flera att klasserna är förstora, och då blir det stimmigare. Även tiden kommer in och blir en faktor. Det tar trots allt längre tid att jobba med och planera laborativ undervisning.eng
dc.format.extent228650 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-62eng
dc.titleLaborativ matematik- en intervjustudie med ett antal lärare om deras uppfattning om laborativ matematik.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record