• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laborativ matematik- en intervjustudie med ett antal lärare om deras uppfattning om laborativ matematik.

Sammanfattning
Abstract Titel: Laborativ matematik- en intervjustudie med ett antal lärare om deras uppfattning om laborativ matematik. Författare: Emmelie Nordh, Helena Karlsson Typ av arbete: Examensarbete 10 p Handledare: Per-Olof Bentley Examinator: Thomas Lingefjärd Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet Datum: Juni 2006 Syfte Syftet med studien är att undersöka elva lärares uppfattningar om den laborativa matematikundervisningens roll samt hur dessa lärare går tillväga i sin matematikundervisning. Bakgrund Under vår studietid och med anledning till vårt kommande arbete som lärare har vi ofta funderat på hur vi på bästa sätt ska hantera och utforma matematiklektionerna. Vårt intresse väcktes under vår verksamhetsförlagda del av utbildningen, då man såg att matematiken inte hade förändrats så mycket sedan man själv gick i skolan. Vi var intresserade av att genom intervjuer med lärare få ytterligare kunskap om lärare syn på laborativa matematiken och utifrån det själva skaffa oss en uppfattning om hur vi i framtiden som lärare kan förhålla oss till matematikundervisningen. För att söka svar på dessa frågor har vi genomfört en litteraturstudie och en kvalitativ intervjustudie med tolv lärare som arbetar i förskoleklass upp till årskurs 6. Våra frågeställningar har bland annat varit: Vad innebär laborativ matematik i skolan?, Hur beskriver några lärare sin undervisning och vad har de för syn på matematik. Metod För att få svar på våra frågor gjorde vi en litteraturstudie och en empirisk studie i form av intervjuer. Vi valde en kvalitativ intervjustudie. Inom den kvalitativa metodiken valde vi sedan att utföra undersökning inom den fenomenografiska ramen. Där vi studerade variationen i lärares sätt att se på laborativ matematik. Resultat och diskussion Resultatet av vår undersökning visar att det finns skillnader mellan hur lärare beskriver laborativ matematik och vad de använder för material. De flesta lärare tyckte att laborativ matematik är viktigt att jobba med i skolan och att använda sig av naturen och olika material. Studien visade att laborativ matematik har en vid innerbörd och att förskoleklasserna använder sig mycket av laborativ matematik på olika sätt. I skolan försöker man också att använda det men där menar flera att klasserna är förstora, och då blir det stimmigare. Även tiden kommer in och blir en faktor. Det tar trots allt längre tid att jobba med och planera laborativ undervisning.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/595
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-62.pdf (223.2Kb)
Datum
2006
Författare
Karlsson, Helena
Nordh, Emmelie
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-62
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV