dc.contributor.author | Karlsson, Helena | |
dc.contributor.author | Nordh, Emmelie | |
dc.date.accessioned | 2006-07-04T12:08:12Z | |
dc.date.available | 2006-07-04T12:08:12Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/595 | |
dc.description.abstract | Abstract
Titel: Laborativ matematik- en intervjustudie med ett antal lärare om deras uppfattning om
laborativ matematik.
Författare: Emmelie Nordh, Helena Karlsson
Typ av arbete: Examensarbete 10 p
Handledare: Per-Olof Bentley
Examinator: Thomas Lingefjärd
Program: Lärarprogrammet, Göteborgs universitet
Datum: Juni 2006
Syfte
Syftet med studien är att undersöka elva lärares uppfattningar om den laborativa
matematikundervisningens roll samt hur dessa lärare går tillväga i sin matematikundervisning.
Bakgrund
Under vår studietid och med anledning till vårt kommande arbete som lärare har vi ofta
funderat på hur vi på bästa sätt ska hantera och utforma matematiklektionerna. Vårt intresse
väcktes under vår verksamhetsförlagda del av utbildningen, då man såg att matematiken inte
hade förändrats så mycket sedan man själv gick i skolan.
Vi var intresserade av att genom intervjuer med lärare få ytterligare kunskap om lärare syn på
laborativa matematiken och utifrån det själva skaffa oss en uppfattning om hur vi i framtiden
som lärare kan förhålla oss till matematikundervisningen. För att söka svar på dessa frågor har
vi genomfört en litteraturstudie och en kvalitativ intervjustudie med tolv lärare som arbetar i
förskoleklass upp till årskurs 6. Våra frågeställningar har bland annat varit: Vad innebär
laborativ matematik i skolan?, Hur beskriver några lärare sin undervisning och vad har de för
syn på matematik.
Metod
För att få svar på våra frågor gjorde vi en litteraturstudie och en empirisk studie i form av
intervjuer. Vi valde en kvalitativ intervjustudie. Inom den kvalitativa metodiken valde vi
sedan att utföra undersökning inom den fenomenografiska ramen. Där vi studerade
variationen i lärares sätt att se på laborativ matematik.
Resultat och diskussion
Resultatet av vår undersökning visar att det finns skillnader mellan hur lärare beskriver
laborativ matematik och vad de använder för material. De flesta lärare tyckte att laborativ
matematik är viktigt att jobba med i skolan och att använda sig av naturen och olika material.
Studien visade att laborativ matematik har en vid innerbörd och att förskoleklasserna
använder sig mycket av laborativ matematik på olika sätt. I skolan försöker man också att
använda det men där menar flera att klasserna är förstora, och då blir det stimmigare. Även
tiden kommer in och blir en faktor. Det tar trots allt längre tid att jobba med och planera
laborativ undervisning. | eng |
dc.format.extent | 228650 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | swe | eng |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | eng |
dc.relation.ispartofseries | vt06 2611-62 | eng |
dc.title | Laborativ matematik- en intervjustudie med ett antal lärare om deras uppfattning om laborativ matematik. | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.type.svep | other | eng |
dc.type.degree | other | eng |