dc.contributor.author | Öhling, Klas | |
dc.date.accessioned | 2019-03-07T08:59:35Z | |
dc.date.available | 2019-03-07T08:59:35Z | |
dc.date.issued | 2019-03-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/59607 | |
dc.description.abstract | Studiens resultat visar att eleverna använder och experimenterar med en mängd filmretoriska berättarresurser för att gestalta sina kemilaborationer. Genom att använda sig av bild, text, ljud, musik, grafiska element och
kroppsspråk i samklang, via den digitala tekniken, synliggörs multimodalt meningsskapande i flera aspekter. Kemilaborationens process och resultat
tydliggörs övervägande via de filmiska berättarvalen. Det multimodala berättandet visar sig även vara mycket komplext och känsligt för hur vissa språkliga uttryck kan skapa tydlighet eller otydlighet i presentationen.
I sina filmer använder eleverna också tilltal från olika mediegenrer; som dokumentär, spelfilm, TV- program och sociala medier. Studien visar även
att multimodala presentationsformer kan vara en möjlig didaktisk resurs i skolans olika ämnesområden. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT18-2930-PDA463-001 | sv |
dc.subject | Bilddidaktik, multimodalitet, filmberättande, retorik, semiotik, meningsskapande, estetiska lärprocesser, ämnesintegrering | sv |
dc.title | Filmproduktion och multimodalt meningsskapande - ett ämnesintegrerat projekt i bild och kemi i grundskolans årskurs 4 | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | |
dc.type.degree | Student essay | eng |
dc.type.degree | Student essay | eng |