Show simple item record

dc.contributor.authorSkiöld, Emma
dc.date.accessioned2019-03-08T10:19:53Z
dc.date.available2019-03-08T10:19:53Z
dc.date.issued2019-03-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59614
dc.description.abstractSyftet med studien är att identifiera och beskriva vilka sorts frågor lärare ställer till eleverna under matematematiklektioner, hur eleverna besvarar dem och hur frågorna möjliggör elever-nas lärande i matematik. Studien kombinerar det sociokulturella och det socialkonstruktivist-iska perspektivet på lärande för att med dessa som utgångspunkt rama in begrepp som kommu-nikation och reflektion samt dess betydelse i matematikundervisningen. För att analysera frå-gorna har ett analysverktyg (Cunningham, 1987) använts för att kategorisera frågor utifrån vil-ken kognitiv nivå de möjliggör. För att möta syftet och eftersom det är kommunikation mellan lärare och elever som analyseras har videoinspelade observationer använts som datainsamlings-metod. Material från två lärares matematiklektioner har transkriberats, kodats och analyserats utifrån analysverktyget. De två lektionernas innehåll baseras på arbetssättet Context for Le-arning Mathematics (Fosnot & Dolk, 2001) men med olika innehåll i de två klasserna som motsvarar årskurs 1 och 3 i Sverige. Huvudresultatet av studien visar att faktafrågor och konceptuella låg-konvergenta frågor är de som dominerar i båda lärarnas matematikundervisning. Elevernas besvarande av dessa frågor var korta i form av ja, nej eller något av de alternativ som lärarna frågade efter. Däremot visade resultatet att de lägre kognitiva frågorna ligger till grund för att läraren ska kunna ställa de högre kognitiva frågorna. Med de förstnämnda frågorna fick lärarna reda på elevernas svar av sum-man/produkten av två tal, elevernas tänkande eller tillvägagångssätt, vilket verkade avgörande för att efterhand kunna komplettera med de högre kognitiva frågorna där elevernas svar blev längre och innehöll bland annat förklaringar, analys och reflektion.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT18-2930-041-L3XA1Asv
dc.subjectFrågor, Kommunikation, Matematiska samtal, sociokulturellt per-spektiv, Socialkonstruktivismsv
dc.titleKommunikation i matematikklassrummet - En observationsstudie av lärares frågor under matematiklektioner på lågstadiet i New Yorksv
dc.title.alternativeCommunication in the Mathematics Classroom – An Observa-tional study about teachers´ questions during mathematical lessons in the lower primary schoolsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record