Visa enkel post

dc.contributor.authorWallander, Eric
dc.date.accessioned2019-03-11T10:18:42Z
dc.date.available2019-03-11T10:18:42Z
dc.date.issued2019-03-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59624
dc.description.abstractMålet med denna studie är att undersöka hur problemlösningsuppgifter är utformade i några läroböcker och tillhörande lärarhandledningar för matematik i årskurs 4. Studien som gjorts ämnar att endast undersöka de uppgifter som benämns som problemlösningsuppgifter. Då problemlösning genomsyrar kursplanen för matematik och forskning visar att läroboken är dominerande i den svenska matematikundervisningen är det relevant att analysera hur problemlösningsuppgifter i läroböcker är uppbyggda samt hur problemlösning skildras i läroböcker samt lärarhandledningar då detta är faktorer som påverkar elevers matematikinlärning. Studien som gjorts har inspirerats av Brändströms teoretiska ramverk vid analysen av problemlösningsuppgifterna där samtliga problemlösningsuppgifter i läroböckerna har analyserats. Resultaten i denna studie visar att uppgifter som benämns som problemlösningsuppgifter i läroböckerna är få till antalet jämfört med övriga uppgifter. Resultaten visar också att ingen av läroböckerna har avsatt ett eget kapitel för problemlösning utan problemlösning används som medel för att lära sig annan matematik, antingen som introduktion till de olika kapitlen eller som avslutning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT18-2930-014-L6XA1Asv
dc.subjectProblemlösning, läroböcker, matematik, lärande, lärarhandledningar, analys, årskurs 4.sv
dc.titleProblemlösningens roll i några läroböcker för matematik i årskurs 4sv
dc.title.alternativeThe role of problem solving in some mathematics textbooks in grade 4sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post