Digitala verktygs funktion och meningsfullhet i undervisningen – lärares ståndpunkter och perspektiv
Digital tools´ function and meaningfulness in teaching – teachers' positions and perspectives.
Abstract
Syftet med denna studie är primärt att analysera lärares synpunkter och perspektiv gällande
digitala verktygs funktion och meningsfullhet i klassrummet. En annan aspekt är att urskilja
faktorer som inverkar på den osäkerhet som enligt tidigare forskning uttryckts gällande IKT i
undervisningen. Frågeställningarna kretsar kring när och hur digitala verktyg används, vad som
ligger till grund för lärares uttalade osäkerhet samt hur man kan arbeta individuellt eller
organisatoriskt för en bättre IKT-implementering. Insamling av empiri har skett genom
semistrukturerade intervjuer med sex grundskolelärare samt förkovring i tidigare forskning
varpå resultatet har sammanställts, bearbetats och analyserats. Dels genom en tematisk analys
där fyra teman presenteras men även genom tidigare forskning och teoretiska ramverk i form
av modellerna TPACK och SAMR. Resultatet utgörs övergripande, med utgångspunkt i
studiens fyra teman av lärares perspektiv gällande digitala verktyg i undervisningen där ett
inbjudande och ett avgränsande synsätt visat sig. Det finns även en analytisk presentation av de
intervjuade lärarnas definitioner och funderingar kring begreppet meningsfullhet kopplat till
IKT, där en individuell, en kollegial och en allmändidaktisk nivå kunnat urskiljas. Vidare
presenteras en kartläggning över aspekter som kan ha inverkan på lärares osäkerhet där
motsättningar mellan ambitioner och verkliga situationer står i fokus. Slutligen presenteras
resonemang hos de intervjuade lärarna gällande åtgärder de tror kan bidra till en lyckad IKTimplementering
i klassrummet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-03-11Author
Esborn, John
Keywords
IKT, digitala verktyg, digital kompetens, TPACK, SAMR, digitalisering, förmågor, perspektiv, ståndpunkter, tematisk analys.
Series/Report no.
HT18-2930-023-L6XA1A
Language
swe