• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitala verktygs funktion och meningsfullhet i undervisningen – lärares ståndpunkter och perspektiv

Digital tools´ function and meaningfulness in teaching – teachers' positions and perspectives.

Abstract
Syftet med denna studie är primärt att analysera lärares synpunkter och perspektiv gällande digitala verktygs funktion och meningsfullhet i klassrummet. En annan aspekt är att urskilja faktorer som inverkar på den osäkerhet som enligt tidigare forskning uttryckts gällande IKT i undervisningen. Frågeställningarna kretsar kring när och hur digitala verktyg används, vad som ligger till grund för lärares uttalade osäkerhet samt hur man kan arbeta individuellt eller organisatoriskt för en bättre IKT-implementering. Insamling av empiri har skett genom semistrukturerade intervjuer med sex grundskolelärare samt förkovring i tidigare forskning varpå resultatet har sammanställts, bearbetats och analyserats. Dels genom en tematisk analys där fyra teman presenteras men även genom tidigare forskning och teoretiska ramverk i form av modellerna TPACK och SAMR. Resultatet utgörs övergripande, med utgångspunkt i studiens fyra teman av lärares perspektiv gällande digitala verktyg i undervisningen där ett inbjudande och ett avgränsande synsätt visat sig. Det finns även en analytisk presentation av de intervjuade lärarnas definitioner och funderingar kring begreppet meningsfullhet kopplat till IKT, där en individuell, en kollegial och en allmändidaktisk nivå kunnat urskiljas. Vidare presenteras en kartläggning över aspekter som kan ha inverkan på lärares osäkerhet där motsättningar mellan ambitioner och verkliga situationer står i fokus. Slutligen presenteras resonemang hos de intervjuade lärarna gällande åtgärder de tror kan bidra till en lyckad IKTimplementering i klassrummet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59629
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_59629_1.pdf (2.975Mb)
Date
2019-03-11
Author
Esborn, John
Keywords
IKT, digitala verktyg, digital kompetens, TPACK, SAMR, digitalisering, förmågor, perspektiv, ståndpunkter, tematisk analys.
Series/Report no.
HT18-2930-023-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV