”Det är ingen likvärdig skola eftersom lärare tolkar styrdokumenten olika”-Lärares uppfattningar kring bedömning i musik i årskurs 4–6.
”It is not an equivalent school because teachers interpret the syllabus differently” -Teachers comprehension of assessment in music in grade 4-6.
Abstract
Syftet med studien är att undersöka musiklärares resonemang kring bedömning i musik i
årskurs 4–6 för att få mer kunskap om vad de anser vara viktigt att undervisa om i musik och
vad de anser om bedömning av elevers kunskaper och musikaliska uttryck.
I bakgrunden presenteras styrdokumenten för årskurs 4–6 i musik och de olika delarna lärarna
har att förhålla sig till i sin bedömning. Sedan presenteras forskning och begrepp som är
relaterat till bedömning. Vidare presenteras forskning och begrepp relaterat till bedömning,
sedan presenteras metoder, verktyg samt tillvägagångsätt för bedömning. Forskningsmetoden
som valts är den kvalitativa intervjun. Intervjuerna har gjort med fem nuvarande aktiva
musiklärare i årskurs 4–6. Intervjuerna bearbetades, transkriberades samt analyserades.
Resultatet visar deras utsagor och svar.
Studien har det sociokulturella perspektivet som teoretisk utgångspunkt. I resultatet beskrivs
de intervjuade lärares olika syn på bedömning, bedömningsmetoder samt vilken betydelse
styrdokumenten har för bedömning. Samtliga lärare beskriver svårigheter att tolka Lgr11 och
att det är svårt att bedöma elever utifrån kursplanens kunskapskrav. Några verktyg som
lärarna använder sig av är matriser, observationer, framföranden, enstaka prov och
inlämningar. Lärarnas resonemang kring formativ och summativ bedömning visar att de
främst använder en formativ bedömning, men vissa lärare menar att bedömningen blir
summativ eftersom det är produkten som bedöms i slutändan. I diskussionen diskuteras
lärarnas syn på bedömning, kunskaper, det musikaliska uttrycket samt om de anser att betyg
främjar elevernas lärande eller inte. Här diskuteras att lärares uppfattningar om vad som är
viktiga kvaliteter ofta skiljer sig från det styrdokumenten uttrycker som kvaliteter. Lärarna ger
uttryck för att ett konstnärligt uttryck inte ska bedömas, utan menar att spelglädje och
improvisation är viktigare kvaliteter i årskurs 4–6, vilket inte lyfts i styrdokumenten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-03-11Author
Johansson, Emelie
Keywords
Bedömning, musikundervisning, konstnärligt uttryck, verktyg, Lgr11
Series/Report no.
HT18-2930-013-L6XA1A
Language
swe