Show simple item record

dc.contributor.authorReyman, Malin
dc.date.accessioned2019-03-11T12:45:42Z
dc.date.available2019-03-11T12:45:42Z
dc.date.issued2019-03-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59634
dc.description.abstractDenna studie undersöker sju lärares uppfattningar om relationen mellan lärare och elev samt vilka effekter relationen kan få på undervisningen. Insamlandet av det empiriska underlaget har skett via sju semi-strukturerade intervjuer med sju verksamma lärare på mellanstadiet. En analys av data har skett utifrån didaktikens tre viktigaste frågor: Vad? Hur? Varför? Övriga analysverktyg som använts är den didaktiska triangeln samt begreppen emotionell intelligens och medvetenhet. Med utgångspunkt i forskningsfrågorna ”Hur arbetar lärare med relationer i skolan generellt samt i sin undervisning?” och ”Vilken medvetenhet finns bland lärare om relationens betydelse för undervisningen?” och utifrån syftet hur lärare arbetar med att skapa och främja goda relationer mellan lärare och elev i sin undervisning undersöks hur medvetet lärare arbetar med relationen till sina elever. Resultaten visar att lärar-elev relationer är av betydelse för elevers skolresultat och att lärare med stöd av goda relationer lättare kan anpassa undervisningen om de känner sina elever. I studien framkommer att respondenterna i studien till viss del kan ge exempel på explicita metoder men beskriver hur relationsarbetet till stor del sker implicit. Dessutom visar studien att det finns en medvetenhet hos lärare generellt men att nivån på denna skiljer sig åt och är beroende av att lärare själva söker kunskap i ämnet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT18-2930-031-L6XA1Asv
dc.subjectrelationer, relationell pedagogik, medvetenhet, lärandesv
dc.titleRelationen mellan lärare och elev – en intervjustudie om mellanstadielärares relationsarbetesv
dc.title.alternativeThe teacher-student relationship – an interview study about middle school teachers’ work with relationsshipssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record