dc.contributor.author | Norén, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2019-03-11T12:49:17Z | |
dc.date.available | 2019-03-11T12:49:17Z | |
dc.date.issued | 2019-03-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/59635 | |
dc.description.abstract | Syftet med forskningsstudien är att analysera lärares syn på relationskompetens och bygga en
förståelse för hur lärare i årskurs 4-6 arbetar med relationell pedagogik. För att uppnå syftet
används följande frågeställningar:
• Hur beskriver lärare relationskompetens och dess innebörd?
• Hur arbetar lärare med att bygga och upprätthålla goda relationer till elever?
• På vilket sätt upplever lärare att lärar-elev-relationen har betydelse för elevens
utveckling?
Studien utgår ifrån kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som
datainsamlingsmetod. Sex lärare som arbetar i årskurs 4-6 resonerar kring deras syn på
relationskompetens och berättar om hur de arbetar med relationell pedagogik. Intervjuerna har
spelats in, transkriberats, kodats och analyserats genom meningskoncentrering. Den
insamlade empirin bildar en utsaga som analyseras och diskuteras i relation till tidigare
forskning, teori och begrepp.
Resultatet visar att lärare beskriver relationskompetens som lärarens förmåga att få med sig
eleverna i undervisningen och att lära känna eleverna på ett djupare plan. Lärares relationella
egenskaper visar sig vara svåra att uttrycka verbalt men det framkommer likväl att
relationskompetensen ses utifrån två olika dimensioner: relationellt tillvägagångssätt och
relationellt förhållningssätt. Vidare visar resultatet att lärare arbetar med relationsbyggande
vid olika tidpunkter, i olika fysiska miljöer och på olika sätt. Det framkommer att lärares
relationella arbete har betydelse för elevers kunskapsutveckling såväl som deras sociala
utveckling. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT18-2930-030-L6XA1A | sv |
dc.subject | Relationell pedagogik, relationskompetens, lärar-elev-relationen, relationsarbete, lärares egenskaper | sv |
dc.title | i Lärares relationskompetens En studie baserad på lärares utsagor om relationell pedagogik i årskurs 4-‐6 | sv |
dc.title.alternative | Teachers’ relational competence A study based on teachers’ statements about relational pedagogy in 4th – 6th grades | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |