Show simple item record

dc.contributor.authorNorén, Magdalena
dc.date.accessioned2019-03-11T12:49:17Z
dc.date.available2019-03-11T12:49:17Z
dc.date.issued2019-03-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59635
dc.description.abstractSyftet med forskningsstudien är att analysera lärares syn på relationskompetens och bygga en förståelse för hur lärare i årskurs 4-6 arbetar med relationell pedagogik. För att uppnå syftet används följande frågeställningar: • Hur beskriver lärare relationskompetens och dess innebörd? • Hur arbetar lärare med att bygga och upprätthålla goda relationer till elever? • På vilket sätt upplever lärare att lärar-elev-relationen har betydelse för elevens utveckling? Studien utgår ifrån kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. Sex lärare som arbetar i årskurs 4-6 resonerar kring deras syn på relationskompetens och berättar om hur de arbetar med relationell pedagogik. Intervjuerna har spelats in, transkriberats, kodats och analyserats genom meningskoncentrering. Den insamlade empirin bildar en utsaga som analyseras och diskuteras i relation till tidigare forskning, teori och begrepp. Resultatet visar att lärare beskriver relationskompetens som lärarens förmåga att få med sig eleverna i undervisningen och att lära känna eleverna på ett djupare plan. Lärares relationella egenskaper visar sig vara svåra att uttrycka verbalt men det framkommer likväl att relationskompetensen ses utifrån två olika dimensioner: relationellt tillvägagångssätt och relationellt förhållningssätt. Vidare visar resultatet att lärare arbetar med relationsbyggande vid olika tidpunkter, i olika fysiska miljöer och på olika sätt. Det framkommer att lärares relationella arbete har betydelse för elevers kunskapsutveckling såväl som deras sociala utveckling.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT18-2930-030-L6XA1Asv
dc.subjectRelationell pedagogik, relationskompetens, lärar-elev-relationen, relationsarbete, lärares egenskapersv
dc.titlei Lärares relationskompetens En studie baserad på lärares utsagor om relationell pedagogik i årskurs 4-­‐6sv
dc.title.alternativeTeachers’ relational competence A study based on teachers’ statements about relational pedagogy in 4th – 6th gradessv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record