WE DON’T ALWAYS MARCH STRAIGHT - En kvalitativ undersökning om hbtqi-personers förtroende för den svenska Försvarsmakten
Sammanfattning
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad respondenterna som definierar sig inom hbtqi-begreppet anser om den svenska Försvarsmaktens pridekampanjer, samt om de upplever att kampanjerna har haft någon påverkan på deras förtroende för den svenska Försvarsmakten och i så fall om det lett till ökat eller minskat förtroende.
Teori: Maskulinitetsteori, genusteori, förtroendeteori. Metod: Kvalitativa respondentintervjuer. Material:
Studien baseras på fem stycken semistrukturerade intervjuer med personer som identifierar sig inom begreppet hbtqi. Till intervjuerna användes Försvarsmaktens pridekampanjer för 2017 och 2018 som diskussionsunderlag. Resultat: Resultatet ligger i linje med tidigare forskning om att Försvarsmakten är en väldigt maskulint präglad organisation. Det visar också på att avsändaren är väldigt viktig när det handlar om trovärdighet för marknadsföring som riktar sig till hbtqi- personer.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019-03-14Författare
Bodell, Hanna
Knutsson, Angelika
Nyckelord
Hbtqi, förtroende, Försvarsmakten, reklam, marknadsföring, genus, organisationskultur, intervju, pink washing, maskulinitet
Serie/rapportnr.
MKVC1073
Språk
swe