• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Lärares ryggsäckar" Åtta lärares uppfattningar om matematik.

Sammanfattning
Sammanfattning Elevens lärande påverkas av läraren och hur denne bedriver sin undervisning. Därför är det viktigt att man som lärare är medveten om vilka faktorer som påverkar hur man agerar i ”klassrummet”. Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar beträffande matematikämnets natur, lärande och undervisning samt om det finns samband dem emellan. Vi har också - mot bakgrund av skolans förändrade uppdrag och en vidare syn på kunskapsbegreppet - valt att undersöka vad lärare lägger för betydelse i förtrogenhetskunskap, en av de kunskapsformer som finns med i skolans styrdokument. Genom vår undersökning har vi förhoppningar om att kunna bringa klarhet om förhållandet mellan lärares uppfattningar i ovan nämnda områden och hur de kan påverka verksamheten i skolan, något som vi anser kommer gynna elevers lärande. Studien innehåller två huvuddelar, en litteraturstudie och en empirisk studie. Litteraturstudien presenterar tidigare forskning om lärares uppfattningar om matematik, lärande och undervisning samt komplexiteten runt begreppet uppfattningar och hur de fungerar. En individs uppfattningar baseras på tidigare erfarenheter och upplevelser något som vi i vårt examensarbete kommit och kalla för individens ”ryggsäck”. En kort beskrivning av skolans förändrade uppdrag och kunskapssyn ges också. I den empiriska studien ingår resultatet från vår egen undersökning som baserar sig på en fenomenografisk ansats. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer. Resultatet i vår undersökning visar att lärare bär på olika uppfattningar beträffande matematikämnets natur, lärande och undervisning samt att de lägger olika betydelse i begreppet förtrogenhetskunskap. Resultatet visar också att det finns en koppling mellan hur lärare uppfattar matematikämnets natur och hur de väljer att bedriva sin undervisning. Samtidigt finns det hos den enskilde läraren uppfattningar som kommer i konflikt med varandra.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/596
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-63.pdf (247.4Kb)
Datum
2006
Författare
Ziethén, Bitte
Eliasson, Lena
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-63
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV