Visa enkel post

dc.contributor.authorZiethén, Bitte
dc.contributor.authorEliasson, Lena
dc.date.accessioned2006-07-04T12:11:48Z
dc.date.available2006-07-04T12:11:48Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/596
dc.description.abstractSammanfattning Elevens lärande påverkas av läraren och hur denne bedriver sin undervisning. Därför är det viktigt att man som lärare är medveten om vilka faktorer som påverkar hur man agerar i ”klassrummet”. Syftet med denna studie är att undersöka lärares uppfattningar beträffande matematikämnets natur, lärande och undervisning samt om det finns samband dem emellan. Vi har också - mot bakgrund av skolans förändrade uppdrag och en vidare syn på kunskapsbegreppet - valt att undersöka vad lärare lägger för betydelse i förtrogenhetskunskap, en av de kunskapsformer som finns med i skolans styrdokument. Genom vår undersökning har vi förhoppningar om att kunna bringa klarhet om förhållandet mellan lärares uppfattningar i ovan nämnda områden och hur de kan påverka verksamheten i skolan, något som vi anser kommer gynna elevers lärande. Studien innehåller två huvuddelar, en litteraturstudie och en empirisk studie. Litteraturstudien presenterar tidigare forskning om lärares uppfattningar om matematik, lärande och undervisning samt komplexiteten runt begreppet uppfattningar och hur de fungerar. En individs uppfattningar baseras på tidigare erfarenheter och upplevelser något som vi i vårt examensarbete kommit och kalla för individens ”ryggsäck”. En kort beskrivning av skolans förändrade uppdrag och kunskapssyn ges också. I den empiriska studien ingår resultatet från vår egen undersökning som baserar sig på en fenomenografisk ansats. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer. Resultatet i vår undersökning visar att lärare bär på olika uppfattningar beträffande matematikämnets natur, lärande och undervisning samt att de lägger olika betydelse i begreppet förtrogenhetskunskap. Resultatet visar också att det finns en koppling mellan hur lärare uppfattar matematikämnets natur och hur de väljer att bedriva sin undervisning. Samtidigt finns det hos den enskilde läraren uppfattningar som kommer i konflikt med varandra.eng
dc.format.extent253408 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-63eng
dc.title"Lärares ryggsäckar" Åtta lärares uppfattningar om matematik.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post