Organisationskultur och dess inflytande på integration en jämförande studie av två kommunala gymnasieskolor i Göteborgs stad
Sammanfattning
Syftet med studien är att jämföra organisaionskulturen och dess inflytande på
integrationsarbetet hos två kommunala gymnasieskolor i Göteborgs stad, International High School of the Gothenburg Region samt Burgårdens utbildningscentrum, och vilka eventuella likheter och skillnader som kan skönjas mellan skolorna. Vi valde att skriva om detta efter att ha märkt hur lite utrymme det fick i tidigare forskning om skolan.
För att genomföra studien använder vi oss av tillsynsrapporter från Skolverket/Skolinspektionen och genomförande av intervjuer med rektorer och lärare.
Därefter jämfördes skolorna med varandra och utifrån vår organisationskulturella teori i form
av Denisons modell. En modell som både beskriver och mäter egenskaper hos högpresterande organisationer efter fyra avgörande huvuddrag: Uppdrag, Överensstämmelse, Engagemang
och Anpassningsförmåga.
En slutsats vi dragit är att organisationskulturen i skolorna påverkar deras integrationsarbete i
varierande utsträckning, eftersom organisationskulturens påverkan också beror på skolans specifika kontext. Integrationsarbetet är inte avgränsat i en specifik plan, utan det är
inkluderat i andra planer som exempelvis likabehandlingsplaner. Integrationsarbetet får större effekt i skolorna när det inkluderas i andra planer och verksamheter i skolans specifika
kontext, och samverkar med dessa.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019-03-19Författare
Kadic, Samir
Gabriels, Jakob
Nyckelord
Integration
Skola
Organisationskulturell teori
Språk
swe