Show simple item record

dc.contributor.authorKlevedal, Eva
dc.contributor.authorHibell, Helena
dc.date.accessioned2006-07-04T12:17:06Z
dc.date.available2006-07-04T12:17:06Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/597
dc.description.abstractAbstrakt Arbetets art: Examensarbete 10 p, lärarprogrammet Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Antal sidor: 29 Titel: Begåvning – resurs eller hinder? Åtta lärares uppfattningar om begåvade elever och den egna undervisningen i matematik Författare: Helena Hibell, Eva Klevedal Handledare: Per-Olof Bentley Examinator: Thomas Lingefjärd Rapportnummer: VT06-2611-66 Nyckelord: begåvning, förmåga, matematik, undervisningsansats Begåvade elever i matematik är en grupp inom skolan som lätt glöms bort på grund av att de når kursplanemålen, och anses vara självgående. Samtidigt efterfrågar de naturvetenskapliga och tekniska utbildningarna fler sökande. Syfte med studien var att undersöka hur lärare uppfattar begåvade elever. Vi ville även undersöka hur lärare förhåller sig till dessa elever i sin undervisning, samt om lärarnas syn på begåvning har ett samband med det upplägg de valt i sin matematikundervisning. En kvalitativ intervjustudie med fenomenografisk ansats har genomförts, då vi ville fördjupa oss i en företeelse, och hur lärarna uppfattade denna. Vi utförde åtta intervjuer med lärare i skolår 4-9. Samtliga respondenter var matematikutbildade. Intervjuerna var riktat öppna och respondenterna kunde utveckla sina svar. De flesta lärare i undersökningen anger att snabbhet är ett utmärkande drag för begåvade elever. Samtliga lärare anser att det är viktigt att uppmärksamma elever med förmåga i matematik. Flera lärare angav dock att tidsbrist var en faktor som påverkade möjligheten att utveckla denna grupp elever på ett tillfredsställande sätt. I läroplanen understryks att alla elever ska stödjas i sitt lärande. I analysen av hur synen på begåvning påverkar upplägget av matematikundervisningen framträder inga tydliga samband.eng
dc.format.extent186426 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-66eng
dc.subjectmatematikeng
dc.subjectundervisningsansatseng
dc.subjectbegåvningeng
dc.subjectförmågaeng
dc.titleBegåvning – resurs eller hinder?eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeMastereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record