Begåvning – resurs eller hinder?
Abstract
Abstrakt
Arbetets art: Examensarbete 10 p, lärarprogrammet
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik
Antal sidor: 29
Titel: Begåvning – resurs eller hinder?
Åtta lärares uppfattningar om begåvade elever och den egna undervisningen i
matematik
Författare: Helena Hibell, Eva Klevedal
Handledare: Per-Olof Bentley
Examinator: Thomas Lingefjärd
Rapportnummer: VT06-2611-66
Nyckelord: begåvning, förmåga, matematik, undervisningsansats
Begåvade elever i matematik är en grupp inom skolan som lätt glöms bort på grund av att de
når kursplanemålen, och anses vara självgående. Samtidigt efterfrågar de naturvetenskapliga
och tekniska utbildningarna fler sökande.
Syfte med studien var att undersöka hur lärare uppfattar begåvade elever. Vi ville även
undersöka hur lärare förhåller sig till dessa elever i sin undervisning, samt om lärarnas syn på
begåvning har ett samband med det upplägg de valt i sin matematikundervisning.
En kvalitativ intervjustudie med fenomenografisk ansats har genomförts, då vi ville fördjupa
oss i en företeelse, och hur lärarna uppfattade denna. Vi utförde åtta intervjuer med lärare i
skolår 4-9. Samtliga respondenter var matematikutbildade. Intervjuerna var riktat öppna och
respondenterna kunde utveckla sina svar.
De flesta lärare i undersökningen anger att snabbhet är ett utmärkande drag för begåvade
elever. Samtliga lärare anser att det är viktigt att uppmärksamma elever med förmåga i
matematik. Flera lärare angav dock att tidsbrist var en faktor som påverkade möjligheten att
utveckla denna grupp elever på ett tillfredsställande sätt. I läroplanen understryks att alla
elever ska stödjas i sitt lärande. I analysen av hur synen på begåvning påverkar upplägget av
matematikundervisningen framträder inga tydliga samband.
Degree
Master
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Klevedal, Eva
Hibell, Helena
Keywords
matematik
undervisningsansats
begåvning
förmåga
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-66
Language
swe