Show simple item record

dc.contributor.authorTerlevic, Amanda
dc.date.accessioned2019-04-03T11:36:52Z
dc.date.available2019-04-03T11:36:52Z
dc.date.issued2019-04-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59884
dc.description.abstractStudien syftar till att undersöka hur verksamma ämneslärare i samhällskunskap, examinerade från det nya lärarprogrammet som infördes 2011, talar om flerspråkighet och hur de arbetar språkutvecklande. Studien har en jämförande ansats då intervjuer har genomförts med lärare som läst lärarutbildningarna vid två olika lärosäten, varav ett har ett uttalat flerspråkighetsperspektiv. Undersökningen utgår från ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och bygger på en kvalitativ intervjustudie som analyserats med ett diskursanalytiskt angreppssätt. Resultatet visar att lärarna i studien ger uttryck för en osäkerhet när det gäller hur flerspråkighet används och kan användas av elever med andra modersmål än svenska. Den positiva synen på flerspråkighet som framhålls av de intervjuade lärarna kan uppfattas som villkorad till att eleverna utöver sitt modersmål också behärskar svenskan. Det tycks diskursivt finnas en återkommande monolingvistisk norm hos de intervjuade. Resultatet visar också att de intervjuade lärarna positionerar sig mot att vara språklärare, samt att de främst relaterar begreppsutveckling till hur de arbetar språkutvecklande i samhällskunskap.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectSyn på flerspråkighetsv
dc.subjectlärarutbildningsv
dc.subjectämneslärare i samhällskunskapsv
dc.subjectkvalitativ intervjusv
dc.subjectspråk- och kunskapsutveckling i samhällskunskapsv
dc.subjectmodersmålsv
dc.subjectmonolingvistisk normsv
dc.subjectlärarrollsv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.titleFlerspråkighet – tillgång eller begränsning? - en intervjustudie med ämneslärare i samhällskunskapsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record