Visst görs det skillnader!? En undersökning om lärares kommunikation under matematiklektioner ur ett genusperspektiv.
Sammanfattning
Abstrakt
Arbetets art: Examensarbete, 10p
Institution: Göteborgs universitet, Institutionen för Pedagogik och Didaktik
Författare: Veronica Andersson och Susanna Broomé
Titel: Visst görs det skillnader!? En undersökning om lärares kommunikation
under matematiklektioner ur ett genusperspektiv.
Handledare: Wiggo Kilborn
Examinator: Madeleine Löwing
Datum: 8 juni 2006
Bakgrund
Vuxnas sätt att bemöta pojkar och flickor bidrar till att forma ungdomars uppfattning om vad som är kvinnligt och manligt. Det är alltså vår uppgift som lärare att medvetet arbeta för att dessa stereotyper inte ska finnas kvar i samhället.
Syftet och frågeställningar
Syftet med detta examensarbete har varit att ta reda på hur olika lärare kommunicerar med sina elever under matematiklektioner ur ett genusperspektiv. Görs det skillnader beroende på om det är en pojke eller flicka som undervisas och är i sådant fall läraren medveten om detta? Vi har också varit intresserade av vad litteratur och tidigare forskning sagt för att på så sätt själva bli mer reflekterande om vårt eget agerande.
Frågeställningarna vi har utgått från i vår undersökning har varit följande:
• Vad har lärare för syn på genusfrågor?
• Samtalar lärare på olika sätt med pojkar än med flickor?
• Hur ofta gör lärare besök samt hjälper flickor och pojkar under matematiklektioner?
• Ägnar lärare mer tid åt pojkar än åt flickor under matematiklektionen?
Metod
Som undersökningsmetod har vi valt att både göra observationer och intervjuer. Observationerna har vi gjort i fem klasser i grundskolan för att se om det fanns skillnader i hur olika lärare kommunicerade med sina elever under matematiklektioner. Vid observationerna förde vi löpande protokoll med hjälp av penna, papper och bandspelare. Som komplement använde vi oss av intervjuer för att på ett djupare plan försöka utröna hur lärarna såg på sin egen roll när det gäller att skapa en jämställd undervisning.
Resultat
Vi har kommit fram till att pojkarna får både mer tid och hjälp av lärarna medan flickorna hamnar mer i skymundan. Vår undersökning visar även att pojkar och flickor är lika duktiga då det gäller matematik. Men, pojkarna tar för sig mer, hörs mer och gör matematiken mer till en tävling och detta visar sig också vara en orsak till att de får mer hjälp av läraren. Flickorna däremot frågar sällan om hjälp, är mer självgående och samarbetar i större utsträckning med varandra. Vad vi mer har sett är att lärarna tror sig vara jämställda men att de i själva verket omedvetet gör skillnader som lutar åt de traditionella könsmönster som verkar i samhället.
Nyckelord: genus, genusskillnader, jämställdhet, könsroller bland pojkar och flickor
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Andersson, Veronica
Broomé, Susanna
Nyckelord
jämställdhet
könsroller bland pojkar och flickor
genus
genusskillnader
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-70
Språk
swe