Show simple item record

dc.contributor.authorÅgren, Charlotte
dc.date.accessioned2019-04-09T09:45:16Z
dc.date.available2019-04-09T09:45:16Z
dc.date.issued2019-04-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59901
dc.description.abstractFöreliggande studie undersöker hur lärare och elever ser på betydelsen av att tala svenska utanför klassrummet. Studien är kvalitativ med kvantitativa inslag. Data samlades in med hjälp av frågeformulär och intervjuer med lärare och elever. Resultatet visar att både lärare och elever betraktar samtal utanför skolan som en viktig aktivitet för den som vill lära sig att tala bra svenska. Eleverna värderar interaktion något högre än vad lärarna gör och de lägger större vikt vid att samtalen bör vara med personer som har svenska som modersmål, en tanke som inte har stöd i forskningen. Båda grupperna önskar att eleverna skulle tala mer svenska än vad de gör, och lärarna upplever att de har begränsade möjligheter att påverka vad eleverna gör på fritiden. Såväl lärare som elever anger olika hinder för interaktion. Det största hindret är den upplevda bristen på möten med svensktalande personer. Bristen förklaras bland annat med segregation och svag tilltro till den egna förmågan.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectspråkinlärningsv
dc.subjectinformell inlärningsv
dc.subjectinteraktionsv
dc.subjectlärarkognitionsv
dc.subjectelevkognitionsv
dc.title”Det är svårt att skaffa en svensk vän i Sverige” – en studie av lärares och elevers föreställningar om betydelsen av interaktion utanför klassrummetsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record