dc.contributor.author | Swartling, Leila | |
dc.date.accessioned | 2019-04-10T12:42:22Z | |
dc.date.available | 2019-04-10T12:42:22Z | |
dc.date.issued | 2019-04-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/59911 | |
dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen var att undersöka hur ord som undervisas på svenska för invandrare (SFI) kurs C och D korrelerar med frekvensordlistor över det svenska språket samt om kurs D innehåller fler ovanliga ord än kurs C. Under fyra observationstillfällen hos två olika lärare samlade jag in vilka ord som de fokuserade på i hög grad, det vill säga ord som fick rich instruction, och i lägre grad, det vill säga ord som fick grundläggande definition. Utöver detta material samlade jag även in allt textmaterial som eleverna mötte under lektionstiden. Resultatet visade att 87% av orden som i undervisningsmaterialet, 80% av de ord som fick grundläggande definition och 87% av de ord som fick rich instruction tillhörde svenskans vanligaste ord. Resultatet visade ingen progression mellan kurs C och kurs D med avseende på ordfrekvens. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Uppsats | sv |
dc.subject | svenska som andraspråk | sv |
dc.subject | ordundervisning | sv |
dc.subject | frekvensbaserad lexikalisk analys | sv |
dc.subject | rich instruction | sv |
dc.subject | frekvensordlista | sv |
dc.subject | svenska för invandrare | sv |
dc.title | Förutsättningar för ordförrådsutveckling på SFI: en frekvensbaserad lexikalisk analys av ord i undervisningen | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |