Show simple item record

dc.contributor.authorEkelund, Tove
dc.contributor.authorOscarsson, Sofia
dc.date.accessioned2006-07-04T12:26:59Z
dc.date.available2006-07-04T12:26:59Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/599
dc.description.abstractAbstrakt Arbetets art: Lärarprogrammet, examensarbete 10 poäng, Antal sidor: 44 Titel: Elevers syn på genus – En fallstudie i kölvattnet av genussatsningen i en mindre landsbygdskommun Författare: Tove Ekelund och Sofia Oscarsson Handledare: Anki Dellnäs Examinator: Mats Hagman Rapportnummer: VT06-2611-72 I och med Lpo 94 fick begreppet jämställdhet en förnyad roll i undervisningen. Styrdokumenten markerar tydligt att jämställdhet som en del av skolans värdegrund skall genomsyra planering, undervisning och all annan verksamhet i skolan. Många skolor menar sig arbeta med och hålla jämställdhet i fokus, men detta uppdrag kan vara svårt och otydligt för dem utan utbildning. Genom att inte tydliggöra jämställdhet och genusbegrepp i skolan bidrar man till att konservera den förlegade syn på könsroller som fortfarande lever kvar – trots att vi lever på 2000-talet. Mot bakgrund av ovanstående initierade staten utbildningen Jämställdhet, värdegrund och genusvetenskap vilken skulle generera i en utbildad genuspedagog i varje kommun. I den mindre landbygdskommun vi använt i vår studie fick den genusintresserade pedagogen redan innan utbildningen startade besked från sina överordnade att de inte hade för avsikt att låta henne aktivt arbeta med frågan i tjänsten. Vårt syfte med undersökningen är att granska hur väl genussatsningen fallit ut på två skolor i den aktuella kommunen. Detta mot bakgrund av att det inte förekommer något aktivt genusarbete utifrån ett lärar- och elevperspektiv inom kommunen. Genom enkäter och observationer ville vi utröna elevernas genuskunskaper och samtidigt se om det fanns skillnader och/eller likheter i sätt att tänka beroende på ålder och kön. Vi begränsade undersökningen till att gälla elever i grundskolans år 5 och gymnasieskolans år 3. Metoden i denna fallstudie är kvalitativ, empirisk och med hermeneutiska inslag då den bygger på våra egna observationer, enkäter och tolkningar. Det viktigaste resultatet vi kunde tolka utifrån elevsvaren var att elevernas faktiska kunskaper och åsikter om genus var mycket bristfälliga, varför vi menar att detta område mer aktivt borde prioriteras i enlighet med Lpo 94. Nyckelord: Genusperspektiv, värdegrund, jämställdhet, fallstudie, könsrolleng
dc.format.extent710135 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-72eng
dc.subjectfallstudieeng
dc.subjectkönsrolleng
dc.subjectGenusperspektiveng
dc.subjectvärdegrundeng
dc.subjectjämställdheteng
dc.titleElevers syn på genus – En fallstudie i kölvattnet av genussatsningen i en mindre landsbygdskommuneng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng
dc.type.degreeothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record