• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”… det är ju samma röst vi använder, man använder den lite olika bara.” Sångpedagogers skolning och genrebredd på gymnasiets estetiska program.

Abstract
Abstrakt Klara Albinsson och Beatrice Alexandersson. ”… det är ju samma röst vi använder, man använder den lite olika bara.” Sångpedagogers skolning och genrebredd på gymnasiets estetiska program. Examensarbete i Lärarutbildningen vid Göteborgs Universitet, vårterminen 2006. Nyckelord: sång, sångundervisning, genre, sångpedagog, estetiskt program I detta examensarbete har vi undersökt hur sångpedagogers utbildning påverkar sångundervisningen på gymnasiets estetiska program. På musikhögskolorna i Sverige existerar fortfarande en viss klyfta bland studenterna mellan de så kallade klassiska och afroamerikanska genrerna. Eftersom många sångpedagogstuderande väljer att specialisera sig inom endera genren har vi undersökt hur utövande sångpedagoger upplever och angriper kursplanernas målbeskrivningar om genrebredd. Den övergripande frågeställningen i arbetet är: Hur upplever sångpedagoger sin specialisering inom antingen klassisk eller afroamerikansk sång i förhållande till det genrebreda arbetet på gymnasiets estetiska program? Det finns inte mycket tidigare forskning inom området. Vi har använt sångmetodikböcker och tidigare examensarbeten som behandlar sångundervisning och genrer. Utöver detta har vi gjort sex intervjuer med sångpedagoger med olika bakgrunder. Slutsatsen av undersökningen blev att sångpedagogerna oavsett skolning inte upplevde några större brister i sitt kunnande inför det genrebreda undervisandet på gymnasiet, förutom om man endast var klassiskt skolad. Intresset för klassisk sång bland sångeleverna på det estetiska programmet är nämligen begränsat, enligt pedagogerna.
Degree
other
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/601
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
vt06 6110-01.pdf (267.5Kb)
Date
2006
Author
Albinsson, Klara
Alexandersson, Beatrice
Keywords
sångpedagog
estetiskt program
sång
sångundervisning
genre
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 6110-01
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV