”… det är ju samma röst vi använder, man använder den lite olika bara.” Sångpedagogers skolning och genrebredd på gymnasiets estetiska program.
Sammanfattning
Abstrakt
Klara Albinsson och Beatrice Alexandersson. ”… det är ju samma röst vi använder, man använder
den lite olika bara.” Sångpedagogers skolning och genrebredd på gymnasiets
estetiska program. Examensarbete i Lärarutbildningen vid Göteborgs Universitet, vårterminen
2006.
Nyckelord: sång, sångundervisning, genre, sångpedagog, estetiskt program
I detta examensarbete har vi undersökt hur sångpedagogers utbildning påverkar sångundervisningen
på gymnasiets estetiska program. På musikhögskolorna i Sverige existerar fortfarande
en viss klyfta bland studenterna mellan de så kallade klassiska och afroamerikanska
genrerna. Eftersom många sångpedagogstuderande väljer att specialisera sig inom endera genren
har vi undersökt hur utövande sångpedagoger upplever och angriper kursplanernas målbeskrivningar
om genrebredd.
Den övergripande frågeställningen i arbetet är: Hur upplever sångpedagoger sin specialisering
inom antingen klassisk eller afroamerikansk sång i förhållande till det genrebreda arbetet på
gymnasiets estetiska program?
Det finns inte mycket tidigare forskning inom området. Vi har använt sångmetodikböcker och
tidigare examensarbeten som behandlar sångundervisning och genrer. Utöver detta har vi
gjort sex intervjuer med sångpedagoger med olika bakgrunder.
Slutsatsen av undersökningen blev att sångpedagogerna oavsett skolning inte upplevde några
större brister i sitt kunnande inför det genrebreda undervisandet på gymnasiet, förutom om
man endast var klassiskt skolad. Intresset för klassisk sång bland sångeleverna på det estetiska
programmet är nämligen begränsat, enligt pedagogerna.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Albinsson, Klara
Alexandersson, Beatrice
Nyckelord
sångpedagog
estetiskt program
sång
sångundervisning
genre
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 6110-01
Språk
swe