• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economics / Institutionen för nationalekonomi med statistik
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för nationalekonomi och statistik
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economics / Institutionen för nationalekonomi med statistik
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för nationalekonomi och statistik
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vem flyger egentligen? En kartläggning av samband mellan socioekonomiska faktorer och flygresvanor

Who flies actually? A study of relationships between socio-economic factors and flight habits

Sammanfattning
Flygbranschen är en sektor där utsläppen fortsätter öka, och det kommer inom de närmsta åren bli viktigt att begränsa dessa utsläpp för att uppfylla såväl nationella som internationella klimatmål. Det enda sättet att minska utsläppen på den nivå som krävs är att minska flygresandet. För att kunna göra detta på ett bra och effektivt sätt är det nyttigt att känna till vad som karaktäriserar dem som flyger mest. I denna uppsats undersöks sambanden mellan socioekonomiska faktorer och flygresvanor baserat på den Svenska Resvaneundersökningen. Vi använder OLS-regression för att undersöka om det finns linjära samband mellan antal flygresor per person och år och faktorer såsom inkomst, kön, utbildningsnivå och bostadsort etc. Det framgår att kvinnor gör fler flygresor än män i genomsnitt, men män flyger mer i tjänsten. Boende i Stockholms kommun gör dubbelt så många flygresor per år jämfört med det nationella genomsnittet, och boende i storstadsregioner reser generellt mer med flyg än andra. Dock kan inget samband mellan tjänsteflygresor och bostadskommun konstateras. Studenter och högutbildade gör oftare flygresor än andra och vi finner även ett samband mellan hushållsstorlek och antal flygresor. Det finns en tendens att de som reser mer klimatvänligt i sin vardag kompenserar genom att flyga oftare.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60207
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för nationalekonomi och statistik
Fil(er)
Thesis frame (814.1Kb)
Datum
2019-04-29
Författare
Gilljam, Ylva
Nyberg, Jennie
Serie/rapportnr.
201904:291
Uppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV