• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ATT UNDERVISA UTIFRÅN ELEVERS FRÅGOR En aktionsforskningsstudie om lärarens och undervisningens betydelse för att skapa en lärmiljö där elevers frågor tas tillvara

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare kan använda elevers frågor i undervisningen och därigenom öka deras delaktighet. Fokus riktas mot den egna lärarrollen, vilka stödstrukturer och vilken återkoppling som behövs för att lyckas med en frågebaserad undervisning. Med utgångspunkt i en bestämd frågemodell och en klassrumsorganisation där elever och lärare får mötas i samspel, har jag under fyra månader systematiskt analyserat min undervisningspraktik. Teori: Studien tar utgångspunkt i sociokulturellt perspektiv och Vygotskijs teorier om lärande. Därtill har studiens aktioner har analyserats mot teorin om praktikarkitektur utifrån begreppen sayings, doings and relatings i syfte att förstå vad jag som lärare möjliggör eller förhindrar i arbetet att skapa en frågebaserad undervisning. Metod: Med aktionsforskning som metodologisk ansats har jag haft rollen som både lärare och forskare i studien. Utvecklingsarbetet har bedrivits enligt aktionsforskningsspiralen med planering av aktioner, genomförande, uppföljning och utvärdering i syfte att tillvarata elevernas frågor. Studiens empiri har inhämtats från fyra aktioner genomförda under sexton lektionspass via observationer, filminspelning och loggbok. Resultat: Studiens visar att användandet av frågemodellen i undervisningen utvecklade såväl elevernas förmåga att ställa frågor som lärarens förmåga att lyssna och att ge eleverna återkoppling. Utvecklingsarbetet resulterade även till att antalet samspel i undervisningen ökade och förändrades. Därtill spelar lärarens förhållningssätt en betydande roll i utveckling av undervisning, i denna studie att skapa en frågebaserad undervisning som tillvaratar elevernas frågor.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60220
Samlingar
  • Masteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_60220_1.pdf (1.191Mb)
Datum
2019-05-06
Författare
Olsson, Charlotta
Nyckelord
Elevers frågor
undervisning
dialog
samspel
lärarrollen
aktionsforskning
praktikarkitektur
Serie/rapportnr.
Master
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV