• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mänskliga faktorer i startups. En kvalitativ studie om vad ledare och medarbetare kan göra för att främja motivationen på en startup

Abstract
I denna studie identifieras och beskrivs huruvida ledaren kan motivera sina anställda och hur det upplevs av medarbetaren. Bakgrunden till studien och problemformuleringen baseras på att startups nio av tio fall går i konkurs och att den kritiska punkten ofta hamnar på de anställda, förutsatt att företaget har anställda. Samtidigt har startups ofta begränsat med kapital, vilket resulterar i att lönerna är låga. Det innebär att risken att vara anställd på ett startup är stor och att lönerna är låga, vilket går emot viss tidigare motivationsforskning. Då behöver ledaren och medarbetarna motivera varandra för att företaget ska erhålla ett bra resultat. För att besvara frågeställningen har fem områden undersökts. Det är utifrån allmän motivation, kompetens, samhörighet, självständighet och möjligheten till befordran. Studien antar en kvalitativ ansats med totalt åtta semi-strukturerade intervjuer på sammanlagt fyra startups i Göteborg och Stockholm. Studien antar en deduktiv forskningsansats och utgår från self determination theory och annan relevant forskning. Studiens resultat visade att motivation, samhörighet, kompetens, självständighet och möjligheten till befordran bidrar till motivation, men det förutsätter att ledaren är lyhörd och förstår medarbetarens behov, styrkor och svagheter. En förklaring till detta kan vara att det inte spelar någon roll på vilket sätt ledaren försöker höja motivationen om hen inte förstår medarbetarens grundläggande behov. Studien har även visat att ledaren bör stimulera individens självständighet genom att placera individen i ett beslutsfattande centrum där hen själv får bestämma sin planering. Via att tillfredsställa dessa behov erhålls en möjlighet för att en startup ska lyckas med sin verksamhet. Även fast personalen är motiverad behöver startups inte resultera i framgång. Det är flertalet beståndsdelar som ligger till grund för hur ett startups ska lyckas eller inte. Men en förutsättning är att ha motiverad personal.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60238
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_60238_1.pdf (426.2Kb)
Date
2019-05-07
Author
Lindell, Gustaf
Salh, Rawaz
Keywords
startups
motivation
medarbetare
ledare
kompetens
samhörighet
självständighet
möjligheten till befordran
Series/Report no.
Management och organisation
19:15
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV