Visa enkel post

dc.contributor.authorLindell, Gustaf
dc.contributor.authorSalh, Rawaz
dc.date.accessioned2019-05-07T08:38:24Z
dc.date.available2019-05-07T08:38:24Z
dc.date.issued2019-05-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60238
dc.description.abstractI denna studie identifieras och beskrivs huruvida ledaren kan motivera sina anställda och hur det upplevs av medarbetaren. Bakgrunden till studien och problemformuleringen baseras på att startups nio av tio fall går i konkurs och att den kritiska punkten ofta hamnar på de anställda, förutsatt att företaget har anställda. Samtidigt har startups ofta begränsat med kapital, vilket resulterar i att lönerna är låga. Det innebär att risken att vara anställd på ett startup är stor och att lönerna är låga, vilket går emot viss tidigare motivationsforskning. Då behöver ledaren och medarbetarna motivera varandra för att företaget ska erhålla ett bra resultat. För att besvara frågeställningen har fem områden undersökts. Det är utifrån allmän motivation, kompetens, samhörighet, självständighet och möjligheten till befordran. Studien antar en kvalitativ ansats med totalt åtta semi-strukturerade intervjuer på sammanlagt fyra startups i Göteborg och Stockholm. Studien antar en deduktiv forskningsansats och utgår från self determination theory och annan relevant forskning. Studiens resultat visade att motivation, samhörighet, kompetens, självständighet och möjligheten till befordran bidrar till motivation, men det förutsätter att ledaren är lyhörd och förstår medarbetarens behov, styrkor och svagheter. En förklaring till detta kan vara att det inte spelar någon roll på vilket sätt ledaren försöker höja motivationen om hen inte förstår medarbetarens grundläggande behov. Studien har även visat att ledaren bör stimulera individens självständighet genom att placera individen i ett beslutsfattande centrum där hen själv får bestämma sin planering. Via att tillfredsställa dessa behov erhålls en möjlighet för att en startup ska lyckas med sin verksamhet. Även fast personalen är motiverad behöver startups inte resultera i framgång. Det är flertalet beståndsdelar som ligger till grund för hur ett startups ska lyckas eller inte. Men en förutsättning är att ha motiverad personal.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement och organisationsv
dc.relation.ispartofseries19:15sv
dc.subjectstartupssv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectmedarbetaresv
dc.subjectledaresv
dc.subjectkompetenssv
dc.subjectsamhörighetsv
dc.subjectsjälvständighetsv
dc.subjectmöjligheten till befordransv
dc.titleMänskliga faktorer i startups. En kvalitativ studie om vad ledare och medarbetare kan göra för att främja motivationen på en startupsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post