• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Skrot är guld”. En kvalitativ fallstudie av ett väletablerat företags Employer Branding

Sammanfattning
Denna uppsats ämnar att studera Employer Branding på ett väletablerat företag. Employer Branding handlar om att marknadsföra sig som arbetsgivare och är idag viktigt för att locka och behålla kompetent personal (Parment, Dyhre och Lutz, 2017). De arbetssökande på marknaden och företaget är ömsesidigt beroende av varandra på det viset att båda strävar mot att bygga ett starkt varumärke. Det är således viktigt att det som kommuniceras i ett företags Employer Branding speglar verkligheten för att anses trovärdig (Uggla, 2018). Syftet med studien är att utveckla en teoretisk förståelse och konkretisera Employer Branding hos ett väletablerat företag. Studien kommer att analysera hur ett företags Employer Branding yttrar sig mot marknaden samt hur arbetsgivaren upplevs av medarbetarna, detta kan senare ligga till grund för ett Employer Value Proposition. Studien har en kvalitativ ansats med intervjuer som huvudsaklig metod och har genomförts på Stena Metalls dotterbolag Stena Aluminium. Den teoretiska referensramen består i huvudsak av tidigare forskning om Employer Branding samt hur man kan lägga en grund för ett utvecklande av Employer Value Proposition. Detta har gjorts genom att undersöka till exempel företagskultur och ledarskap. Studien visar att det som kommuniceras externt finns i företaget men är en alltför smal bild för att göra företaget rättvist. En möjlig förklaring är att den externa kommunikationen snarare omfattar de koncerngemensamma egenskaperna och att bolagsspecifika egenskaper behöver utvecklas och marknadsföras.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60239
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_60239_1.pdf (1.285Mb)
Datum
2019-05-07
Författare
Harrysson, Julia
Rohman, Isabel
Nyckelord
Employer Branding
Employer Brand Equity
Employer Value Proposition
företagskultur
ledarskap
Serie/rapportnr.
Management och organisation
19:14
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV