• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Belöningssystem. En fallstudie om hur monetära belöningssystem och underliggande motivationsfaktorer påverkar en anställd

Abstract
Låg motivation bidrar till höga kostnader hos företag vilket medför ineffektivitet och lägre produktivitet. I Sverige är personalkostnaderna bland de högsta i världen vilket bidrar till att motivation genom produktivitet blir en viktig variabel för företag. Forskningen visar att monetära belöningar är ineffektiva medel för motivation på lång sikt, trots detta arbetar företag till stor del med denna typ av belöningssystem. Diskrepansen mellan den praktiska arbetsmetodiken och det teoretiska resonemanget har lett oss till vår forskningsfråga. Är monetära belöningar den viktigaste drivkraften för att motivera anställda? För att besvara forskningsfrågan fokuserar den teoretiska referensramen på flera inriktningar inom motivationsforskning och ligger till grund för vår teorimodell. Modellen utgörs av fem inriktningar; monetära belöningar, uppskattning, utveckling och karriär, helhetsmotivation samt individ & situation. Fallstudiens syfte var att skapa förståelse för hur medarbetare på Bank Kundtjänst AB upplever olika typer av motivationsmetoder och använda resultatet för chefer skall kunna fokusera på rätt modulationsmetoder. För att uppnå syftet genomfördes kvalitativa intervjuer med chefer och kvantitativa enkätundersökningar med anställda. Empiriinsamlingens resultat visade att chefernas använder sig av olika metoder för att motivera de anställda. Ur den kvantitativa datainsamlingen framgick det även att medarbetarna hade motiverats av flertalet faktorer där monetära belöningar var i fokus. De slutsatser som kan dras utifrån den teoretiska och empiriska datainsamlingen är att medarbetare motiveras av olika faktorer. Detta innebär att undersökningar på arbetsplatser behövs för att skapa underlag för motivationsarbetet. På Bank Kundtjänst AB är arbetet beskrivet som varken avancerat eller banbrytande vilket enligt teorin leder till att medarbetare drivs av monetära belöningar. Detta verifieras av enkätundersökningen som visar att ickemonetära belöningar har en stark påverkan men monetära belöningar driver motivationen hos de anställda på Bank Kundtjänst AB.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/60240
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_60240_1.pdf (1.191Mb)
Date
2019-05-07
Author
Langhard, Theodor
Kullberg, Edward
Keywords
Motivation
monetära
belöningar
belöningssystem
motivationsfaktorer
Series/Report no.
Management och organisation
19:13
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV