Show simple item record

dc.contributor.authorLanghard, Theodor
dc.contributor.authorKullberg, Edward
dc.date.accessioned2019-05-07T08:51:40Z
dc.date.available2019-05-07T08:51:40Z
dc.date.issued2019-05-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60240
dc.description.abstractLåg motivation bidrar till höga kostnader hos företag vilket medför ineffektivitet och lägre produktivitet. I Sverige är personalkostnaderna bland de högsta i världen vilket bidrar till att motivation genom produktivitet blir en viktig variabel för företag. Forskningen visar att monetära belöningar är ineffektiva medel för motivation på lång sikt, trots detta arbetar företag till stor del med denna typ av belöningssystem. Diskrepansen mellan den praktiska arbetsmetodiken och det teoretiska resonemanget har lett oss till vår forskningsfråga. Är monetära belöningar den viktigaste drivkraften för att motivera anställda? För att besvara forskningsfrågan fokuserar den teoretiska referensramen på flera inriktningar inom motivationsforskning och ligger till grund för vår teorimodell. Modellen utgörs av fem inriktningar; monetära belöningar, uppskattning, utveckling och karriär, helhetsmotivation samt individ & situation. Fallstudiens syfte var att skapa förståelse för hur medarbetare på Bank Kundtjänst AB upplever olika typer av motivationsmetoder och använda resultatet för chefer skall kunna fokusera på rätt modulationsmetoder. För att uppnå syftet genomfördes kvalitativa intervjuer med chefer och kvantitativa enkätundersökningar med anställda. Empiriinsamlingens resultat visade att chefernas använder sig av olika metoder för att motivera de anställda. Ur den kvantitativa datainsamlingen framgick det även att medarbetarna hade motiverats av flertalet faktorer där monetära belöningar var i fokus. De slutsatser som kan dras utifrån den teoretiska och empiriska datainsamlingen är att medarbetare motiveras av olika faktorer. Detta innebär att undersökningar på arbetsplatser behövs för att skapa underlag för motivationsarbetet. På Bank Kundtjänst AB är arbetet beskrivet som varken avancerat eller banbrytande vilket enligt teorin leder till att medarbetare drivs av monetära belöningar. Detta verifieras av enkätundersökningen som visar att ickemonetära belöningar har en stark påverkan men monetära belöningar driver motivationen hos de anställda på Bank Kundtjänst AB.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement och organisationsv
dc.relation.ispartofseries19:13sv
dc.subjectMotivationsv
dc.subjectmonetärasv
dc.subjectbelöningarsv
dc.subjectbelöningssystemsv
dc.subjectmotivationsfaktorersv
dc.titleBelöningssystem. En fallstudie om hur monetära belöningssystem och underliggande motivationsfaktorer påverkar en anställdsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record