• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Att göra pengarna värda” - en kvalitativ studie om konsulters delaktighet i organisationens företagskultur

Sammanfattning
Konsult- och bemanningsbranschen slog nytt rekord år 2016 då det rapporterades om att 1,7% av Sveriges befolkning var sysselsatta inom branschen, och att omsättningen uppgick till 32 miljarder SEK (Kompetensföretagen, 2017). I dagsläget finns inga indikationer på att tillväxten kommer att stagnera, tvärtom fortsätter företag att nyttja extern arbetskraft i allt högre utsträckning (Statistiska Centralbyrån, 2018). Tillfällig bemanning ökar flexibiliteten och möjliggör att den inhyrda arbetskraften lättare kan sägas upp jämfört med en fastanställd. Det faktum att företag använder sig av mer eller mindre tillfälliga konsulter kan komma att ha en påverkan på organisationskulturen liksom de anställdas lojalitet, eftersom personalstyrkan i de fallen besitter två eller flera arbetsgivare. Denna studie har syftat till att utveckla en förståelse för hur organisationskulturen påverkas av att ett företag nyttjar konsulter samt hur konsulterna integreras och blir medskapare av kulturen. Vidare har författarna försökt belysa de potentiella konflikter och förskjutningar av lojalitet hos konsulter som kan tänkas uppstå på en arbetsplats vid särskilda aktiviteter och uppdrag. Studien grundas på en kvalitativ metod där flerfallsstudier på fem olika organisationer har genomförts. Datan har sedan kategoriserats in i fyra olika teman som har varit utmärkande för studien. Studien har genomsyrats av teorier som är hänförliga till organisationskultur såsom “normativ styrning”, “symboler och ritualer”, “det sociala samspelet” och “lojalitet i arbetet”. Dessa teorier har legat till grund för hur vi tolkat och analyserat vår data. Studien har visat på att konsulter och internt anställda är medskapare av företagskulturen i olika stor omfattning. Det som har varit avgörande i huruvida konsulter blir medskapare av kulturen eller känner en tillhörighet till de båda arbetsgivarna har främst berott på konsulternas omfattning av sysselsättning på arbetsplatsen samt hur arbetsplatserna inför aktiviteter som kan förskjuta eller dra till sig det som konsulterna känner är deras tillhörighet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/60245
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_60245_1.pdf (577.7Kb)
Datum
2019-05-07
Författare
Austlid, Sofia
Zorondo Silverbern, Fredrik
Serie/rapportnr.
Management och organisation
19:09
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV