Visa enkel post

dc.contributor.authorAustlid, Sofia
dc.contributor.authorZorondo Silverbern, Fredrik
dc.date.accessioned2019-05-07T09:06:11Z
dc.date.available2019-05-07T09:06:11Z
dc.date.issued2019-05-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60245
dc.description.abstractKonsult- och bemanningsbranschen slog nytt rekord år 2016 då det rapporterades om att 1,7% av Sveriges befolkning var sysselsatta inom branschen, och att omsättningen uppgick till 32 miljarder SEK (Kompetensföretagen, 2017). I dagsläget finns inga indikationer på att tillväxten kommer att stagnera, tvärtom fortsätter företag att nyttja extern arbetskraft i allt högre utsträckning (Statistiska Centralbyrån, 2018). Tillfällig bemanning ökar flexibiliteten och möjliggör att den inhyrda arbetskraften lättare kan sägas upp jämfört med en fastanställd. Det faktum att företag använder sig av mer eller mindre tillfälliga konsulter kan komma att ha en påverkan på organisationskulturen liksom de anställdas lojalitet, eftersom personalstyrkan i de fallen besitter två eller flera arbetsgivare. Denna studie har syftat till att utveckla en förståelse för hur organisationskulturen påverkas av att ett företag nyttjar konsulter samt hur konsulterna integreras och blir medskapare av kulturen. Vidare har författarna försökt belysa de potentiella konflikter och förskjutningar av lojalitet hos konsulter som kan tänkas uppstå på en arbetsplats vid särskilda aktiviteter och uppdrag. Studien grundas på en kvalitativ metod där flerfallsstudier på fem olika organisationer har genomförts. Datan har sedan kategoriserats in i fyra olika teman som har varit utmärkande för studien. Studien har genomsyrats av teorier som är hänförliga till organisationskultur såsom “normativ styrning”, “symboler och ritualer”, “det sociala samspelet” och “lojalitet i arbetet”. Dessa teorier har legat till grund för hur vi tolkat och analyserat vår data. Studien har visat på att konsulter och internt anställda är medskapare av företagskulturen i olika stor omfattning. Det som har varit avgörande i huruvida konsulter blir medskapare av kulturen eller känner en tillhörighet till de båda arbetsgivarna har främst berott på konsulternas omfattning av sysselsättning på arbetsplatsen samt hur arbetsplatserna inför aktiviteter som kan förskjuta eller dra till sig det som konsulterna känner är deras tillhörighet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement och organisationsv
dc.relation.ispartofseries19:09sv
dc.title“Att göra pengarna värda” - en kvalitativ studie om konsulters delaktighet i organisationens företagskultursv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post